Backpacking to Krabi, Thailand (Part 1)

Haaa engkorang mesti tertunggu-tunggu entry pasal backpacking aku kali ni kan?? Iyaa aku tahu, korang sekarang nak jadikan aku inspirasi. Takpe2, aku paham. Kahkahkah!!

Macam mana boleh terfikir nak backpacking pergi Krabi?
Sebenarnya memang dah ada dalam plan nak pergi Krabi dengan beberapa orang classmates sebaik sahaja habis belajar, tapi takde lah fix date apa pun. Cuma plan kosong macam tu aje dan aku pun takde lah mengharap mana pun. Aku pun menjalani kehidupan macam biasa (baca: bosan) sebagai seorang penganggur dan kebetulan aku dapat call untuk interview kat Tan Chong Motors KL..ahaaa!!masa tu tiba-tiba mentol atas kepala menyala! Buat train trip ni menarik jugak! Tanpa berlengah, book online tiket keretapi kat website KTM dari KL Sentral ke Hatyai.
Haa bila hal tiket dah settle je, start lah google2 pasal Krabi apa semua..rate untuk island hopping/guesthouse/food 


RABU (19/2/2014)
Pagi tu aku sempat lagi berjimba-jimba dengan Syiqa buat movie marathon dekat Wangsa Walk, maklumlah hari Rabu kan tiket murah. Lepas tu sempat jugak lunch sekali dengan Sue n Zana yang gigih dari Putrajaya ke Wangsa Walk sebab nak tengok Cuak the movie. Pukul 5 baru balik ke rumah, siap-siap and get ready untuk bertolak. Lepas Maghrib, junior kesayangan (baca: driver) Syiqa datang ambil kat rumah untuk hantar ke Putra LRT (Jelatek) dan tentulah time tu jammed gilosss! Fuhh..cuak jugak kot kena tinggal train KTM tu, tiket aku pukul 9.30 malam. Kalau kena tinggal memang aku backpacking tepi landasan je lah jawabnya tapi nasib baik tak! aku sampai ngam-ngam waktu dia announce untuk turun ke departure hall. Terus cari Koc 8 Senandung Langkawi, masuk dalam gerabak terus cari katil. Haa, aku pilih katil bawah sebab senang tak payah nak panjat-panjat.
Ok settle je jumpa katil, marilah kita tidur untuk perjalanan yang memakan masa 14 jam!!

inilah rupa sleepers train dlm KTM

KHAMIS (20/2/2014)
Aku sempat breakfast roti dengan air mineral sambil layan scenery sunrise dengan sawah padi..pehhh!!syahdu beteii.. *terus berangan nak kawen dengan orang Kedah yg depan rumah dia ada sawah padi*
Lebih kurang pukul 9 pagi sampai lah last station di Malaysia iaitu Padang Besar! Semua kena turun untuk cop passport masuk Thailand dan keretapi pun nak buang sebahagian koc dia sebab ramai dah turun, so yang tinggal memang koc sleepers je menuju ke Hatyai.
Kat Stesen Padang Besar ni keretapi berhenti dekat 2 jam jugak lah..haa, masa ni korang boleh lah pergi breakfast dulu. Kiranya breakfast terakhir di Malaysia gittewww!
Ok, keretapi dah sampai!! Mari meneruskan perjalanan yang berbaki 1 jam ke Hatyai..weeee!!

Dannn..pap! dah sampai Hatyai station atau lebih dikenali Hatyai Junction.

rilek je gua pegi obersi pakai selipar jepun dan tak mandi..baru lah backpacker!kehkehkeh..

Ok disebabkan aku tak beli lagi tiket bas balik KL, misi seterusnya adalah cari dulu tiket..karang tak pasal2 gua stranded kat Hatyai buat naya je! Memandangkan aku dah pernah ada experience naik bas Hatyai-KL masa trip Bangkok tahun lepas, so aku dah tau mana tempat yang nak dituju untuk beli tiket bas. Tapi untuk korang yang first timer, jangan risau.. cari je Hotel Lee Gardens Plaza, depan tu je travel agent yang jual tiket bas. Sebelum tu aku pergi terjah 7 Eleven dulu untuk cari local simcard yang memang untuk traveler..jangan risau, dalam tu ada unlimited internet usage yang aku boleh cakap agak laju kalau nak compare dengan service providers kat Malaysia.;P

ini hotel yang kena bom dulu tu..boleh je nak masuk dalam ni cuma ada security check sikit je

Haa..travel agent ni betul-betul sebelah hotel. So, aku yakin korang akan jumpa punya lah! Beli tiket bas balik KL dekat sini dan jugak beli tiket return minivan ke Krabi. Senang! Bas pun nanti akan berhenti depan ni, maka korang tak payah risau kena tinggal bas ke apa ok?

sambil-sambil tunggu bas, korang boleh lah g massage dulu..hihihi

Ok, dah siap beli tiket semua? Jom! Kita ke Krabi..yeahhhh!!


Expenses :
Tiket Putra LRT (Jelatek - KL Sentral) : RM2.10
Tiket Keretapi (KL Sentral - Hatyai) : RM60
Tiket bas (Hatyai - Puduraya) : 400 baht
Tiket minivan (Hatyai - Krabi) : 260 baht
                     (Krabi - Hatyai) : 280 baht
Local simcard : 300 baht

Comments

  1. Pegi obersea pakai selipar jepun barulah backpackers ! Haha

    ReplyDelete
  2. Mana sambungannya akak????

    ReplyDelete
  3. Hazwan : hahaha kann!

    Anon: hakak busy dengan kehidupan seharian n busy travel, itu yg tergendala.hahaha!! Sorry nnt ade masa hakak sambung update.

    ReplyDelete
  4. hi, cm bes. plan nk p by train la, KL-HTYAI-KRABI.

    i need u help lah, tq

    ReplyDelete
  5. cikbedah: Haii..how may i help you? Sy tak sempat nak sambung entry ni, so agak2 yg mana sy boleh tolong tu sy tolong. Maybe boleh bg email address?

    ReplyDelete
  6. akak, saya nak iti boleh tak? :D
    kalau ade iti boleh email sy sixthree92@gmail.com. tq akak :D :D

    ReplyDelete
  7. boleh x akak tolong share iti... hehehe..
    glorious_arjuna@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. tolong share dekat saya jugak tau ;)
    amalmarzimi@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Perjalanan di krabi pulak please. Berapa hari trip ni?

    ReplyDelete
  10. bagus bgt ya krabi, dulu pernah ke phuket thn 2011. ga tau ama krabi lbh bagus mana...
    btw, ada yg masih pake kartu nama dr kertas? ayo ganti kartu nama kertas Anda dgn kartu nama online, buat dan bertukar kartu nama di berkenalan.com: https://berkenalan.com

    ReplyDelete
  11. Salam.. nk tanya last van utk ke krabi dari hat yai pkul berpa? Sbb saya akan sampai hatyai lebih kurang jam 9 malam... sempat lg ke nak tlke krabi?

    ReplyDelete
  12. Nak buat solo travel ke krabi sebelum bukan puasa. Feel free to share with me hairilakif@gmail.com

    ReplyDelete
  13. salam..saya nak tanya..kalo kita beli tiket balik siap2 dari kl blh ke??contohnya tiket bas dari hatyai ke kl??

    ReplyDelete
  14. bagi yang mana2 mintak itinerary tu mintak maap lah sangat, sebab trip ni saya aci redah. takde exact plan..sorry!

    Ahmad Nazri: saya tak sure lah last van ke krabi tu pukul berapa, tapi pada saya lah mcm rugi je nak shoot terus ke Krabi. Stay je lah 1 night kat Hatyai then esok pepagi baru gerak g Krabi.

    Anon: Boleh rasanya..awak try lah pergi kaunter Konsortium bus and tanya diorang.

    ReplyDelete
  15. NAK TANYA TIKET MINIVAN KE KRABI DAN KRABI KE HATYAI BELI DIMANA? DI KONSORTINIUM TIKET TU KE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, beli dekat kaunter Konsortium tu je..depan McDonalds

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne