Aku yang travel, kau yang sibuk!

Assalamualaikum...haiii

Dah lama rasanya takde sesi aku membebel kat blog sebab asyik2 post pasal travel diselit dengan post resepi yang konon power.

Bila aku balik daripada travel, mesti akan ada je yang berbunyi especially bila aku start post gambar. Meh aku list down few questions/ayat sindiran yang aku selalu dapat dari rakyat jelata disekeliling aku.

1. Daripada kau travel merata tu baik simpan duit tu untuk kahwin. Kahwin nanti nak pakai duit banyak tau, pelamin je dah RM5000!
Seriously pelamin RM5000? Kau duduk just for a few hours je kot!! RM5000 tu aku boleh travel to Europe for a week siap dengan round trip flight ticket okayyy! Hahhh mereput lah kau tenung pelamin yang sama tu seumur hidup dalam gambar, dan aku boleh tengok banyak pemandangan with the same amount of money! Tang kahwin tu, mana tahu aku tengah travel tiba-tiba ada yang ajak kawen. Marilah kahwin dekat Boracay, wedding at the beach baybeyhhh!



 








2. Daripada kau travel merata tu baik kau pergi buat umrah/haji. Dapat jugak pahala.
Siapa yang taknak pergi Tanah Suci kan? Tapi kau boleh fikir logik tak, nak pergi sana WAJIB ada mahram! Lain lah aku ni dah umur 45 tahun, boleh lah nak pergi sendiri. Huh! Kau ingat aku ni jahil sangat ke tak tau semua tu walaupun aku ni selalu je Subuh gajah. Ohh yaa, by the way aku dah pergi HAJI okayyy.*bukan berlagak* Dah merasa tengok Kaabah depan mata, naik unta, minum air zam-zam kat Masjidil Haram walaupun masa aku pergi tu kecik lagi. I have a good memory though!*mungkin hasil minum air zam-zam*
Bumi Allah ni luas, jangan sempitkan fikiran tu. Semuanya bergantung kepada niat..kalau kau pergi Mekah pun tapi niat kau nak shopping setiap kali balik dari solat, tak kena jugak tu kan?




3. Kau kaya, boleh lah travel selalu!
Sesungguhnya celah mana aku kaya?? Aku memang menyimpan untuk travel kot! Sorry i don't buy Coach/LV/Gucci/Guess or any luxury branded handbag! Kalau kau boleh cakap dengan beli handbag mahal2 tu sebagai reward untuk diri sendiri, so do I! Cara aku reward diri sendiri adalah dengan menyusahkan diri pergi travel. Travel ni dah lah penat, lepas tu terikat dengan budget pulak. Berapa banyak duit yang kau bawak tu je lah yang kau ada untuk survive sampai kau selamat mendarat ke tanah air. Aku takde kad kredit, cuma ada debit kad yang duit dalam akaun tak seberapa pun. If anything happen masa travel, memang aku tawakal je. So, tanya diri sendiri bila kau cakap takde duit nak pergi travel. Harga handbag kau tu boleh buat trip Korea/Jepun kot! 






4. Kau takde hutang kereta, boleh lah travel selalu!
Hellooo yang kau dengan penuh megah pakai Honda City siapa suruh! Dah lah baru je start kerja, bulan-bulan paling kurang RM700 kan installment yang kau kena bayar? Tang ni aku bersyukur jugaklah sebab Viva yang aku bawak tu turun dari kakak aku, so aku boleh mengelat bayar. Hihihihi! Iya aku tahu, kereta tu kira nak show off pencapaian dalam hidup kau sebelum kau kahwin kan? Kalau macam tu baik beli rumah oiii.. Kereta ni ada depreciation, rumah harga makin meningkat in the future! Aku ni kadang-kadang sambil layan jammed dekat Federal Highway tu sempat jugak lah menjeling Volkswagon Golf R yang hensem bergaya tu, tapi tiba-tiba Boracay/Maldives muncul depan mata terus batalkan hasrat nak beli kereta baru. 

Kalau saya beli awak pun, bukannya awak boleh bawak saya sampai Boracay mahupun Maldives kan!






5. Minat setiap orang berbeza, aku tak suka travel.
Dah tu yang kau sibuk persoalkan bila aku travel kenapa? Aku takde mintak duit kau pun untuk beli tiket flight aku, apatah lagi mintak kau taja trip aku. Kau je yang kadang-kadang tak semena-mena mintak souvenirs daripada aku, padahal kau lah yang selalu menyebut-nyebut perkara diatas. *bagus kalau terasa*


Sampai bila kau nak dok jealous bila orang lain pergi travel merata dunia dan kau menangis mengenang nasib bila lah ada peluang nak tengok dunia luar. Work for it lah! Experience setiap orang berbeza, you have to feel it by yourself. 

Aku sesat cari makanan halal dekat Siem Reap, tapi kalau kau pergi mungkin kau senang je jumpa kedai tu. 
Aku pernah lupa nak activate overseas usage untuk Maybank debit kad masa dekat Jakarta, mungkin kalau kau pergi kau dah siap-siap activate dan boleh shopping dengan hebatnya. 
Aku dapat tiket last seat untuk keretapi dari Bangkok ke Hatyai yang kalau tak dapat tu memang aku stranded dekat Bangkok sebab tak cukup duit nak beli flight tiket dan perlu naik bas maka terpaksa extend cuti yang at that time aku tengah intern, mana tahu kalau kau pergi mungkin senang je kau dapat tiket keretapi tu.
Aku tawaf hampir satu Krabi town sebab takde bilik kosong untuk aku check-in during peak season, harga melambung tinggi dan aku memang tight budget time tu. Mana tahu kalau kau pergi, kau boleh book awal-awal dan dapat harga murah sebab bukan peak season.





Good night and happy traveling peeps! 
Stop hating and start to plan your journey!

XOXO!



p/s: Gambar2 hasil belas ihsan Mr Google.






Comments

  1. Nice one for those whose criticism you! Travel just to collect the experience and adventure life...Nice one, kak!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne