Backpacking to SIEM REAP - PHNOM PENH - HO CHI MINH (Part 7)

Part 6

*Matilanakkk sebulan lebih aku biarkan blog ni terkapai-kapai. Takde, aku tak travel mana-mana pun. Ehhh ada pergi roadtrip je haritu;P

Second stop: Killing Field

Killing Fields of Cheung Ek is situated 15 kilometers south-west of Phnom Penh and made famous by the film of the same name "Killing Field". it was a place where more than 17,000 civilians were killed and buried in mass graves; many of them transported here after detention and torture in Toul Sleng. This place is a chilling reminder of the brutalities of the genocidal Khmer Rouge regime. The place is really frightening and sends a shiver down the spine as one recalls how the place had been transformed into a grave. There is actually a stupa which stands in the middle of the area and it is this stupa which has become the place for housing the 8,000 skulls taken out from the mass graves.



Dari Toul Seng Genocide musuem tu nak sampai sini memang jauh! Dengan jalan berdebunya, aku sarankan korang bawak face mask.


ini kes tak bawak face mask, pakai tudung pun boleh lahhh


This is it! Tak ada siapa ada peluang untuk hidup kalau dah sampai kat sini. Ahli keluarga pun tak tau dibawa kemana dan nasib yang bakal menimpa.
*mata masuk habuk teruk dekat sini nasib baik pakai sunglasses*

Sila beli tiket di kaunter dan korang akan diberikan headphone untuk audio tour. Boleh pilih bahasa apa yang korang nak dengar dan hakak dengan angkuh terus pilih English with British accent please!*baling kasut*

Audio tour ni untuk ceritakan apa yang berlaku dekat setiap pit stop. Tempat ni memang sunyi lah sebab semua khusyuk dengar pasal sejarah tempat ni. More or less sunyi dia tu buat rasa macam dekat tanah perkuburan (padahal memang kubur pun). 

AUDIO LIST PIT STOP:

1. Introduction
2. Sign: Truck Shop
3. Sign: Dark and Gloomy Detention
4. Sign: The Executioners' Working Office
5. Former Chinese Ceremonial Kiosk
6. Sign: Chemical Substances Storage Room
7. Mass Grave: 450 victims
8. Sign: Killing Tools Storage Room (How people were killed)
9. Chinese Grave. Bones and teeth fragments.

10. Longan Orchard. People worked to death by Angkor.
11. Walk on path by lake: Music and memories
12. Survivor stories *sedih gila dengar diorang cerita masa ni.=(
13. Mass grave: 166 victims without head
14. Glass box: Victim's clothing
15. The Killing Tree
16. Glass Box: Victim's bones and teeth.
17. The Magic tree

18. Memorial Stupa

Bones and skulls were kept in the memorial stupa and were categorized based on sex and ages.

19. Farewell

Dah habis semua pit stop tu nanti, korang boleh tengok dokumentari. Aku masuk bilik tayangan tu pun sebab nak aircond! hihihi..dekat sini walaupun redup sebab banyak pokok tapi tetap terasa panasnya.


Tips: bawak air mineral and energy bar sebab tempat ni besar dan confirm korang penat.

Ok pakcik tuktuk, jom kita pergi Russian Market sebagai destinasi seterusnya. Russian Market ni lebih kurang macam Central Market, boleh lah kalau nak shopping souvenirs ke. Baju branded murah-murah pun banyak kat sini, aku tak sure original ke tak tapi memang good quality! mungkin ada defect sikit so tak lepas nak masuk butik. Aku jumpa satu kemeja brand Banana Republic yang aku usha kat KLCC harga dekat 200 hengget tapi kat sini 5usd je oii!! tapi yang sadis nya aku tak beli dan aku menyesal sampai hari ni! Setiap kali lalu depan Banana Republic kat KLCC tu aku hanya mampu memandang sayu. Kesudahannya aku beli fridge magnet dengan keychain je untuk officemates.

*krak kruk krik*
Haa perut aku dah berbunyi mintak makan, nampak KFC apalagi..terjah lah! Untuk makluman, KFC di Cambodia adalah HALAL ye kekakak semua. Murah oiii! 2USD je satu set.*padahal kalau convert RM6 jugak* Aku beli dua set sebab niat nak bagi kat pakcik tuktuk yang baik tu sebab aku rasa dia macam belum lunch je lagi.




Dah settle makan aku pun mencarilah pakcik tuktuk dekat tempat yang dia bagitau nak tunggu, dah jom balik hostel. Badan aku dah berlengas dan penat ni.
Ahh sudah pakcik tuktuk ni tak tau kat mana hostel aku sebab pagi tadi kan aku jalan jauh gak dari hostel masa nak cari tuktuk. Nasib baik semalam aku sempat ambik business card hostel ni, terus aku bagi kat pakcik tuktuk untuk memudahkan aku mencari jalan pulang.
Sampai depan pintu hostel pakcik ni hantar aku, dia nak mintak extra charge tapi aku bayar macam yang dijanjikan pagi tadi. Pakcik tu macam frust jugaklah tapi bila aku hulur KFC terus bertubi-tubi dia cakap 'thank you'.

*terus meluru masuk ke shower room*
Dah siap mandi segala, jangan lupa solat woii!

*tidur*

Aku tunggu masuk waktu Maghrib,marilah menunaikan kewajipan ye adik-adik. Travel tu travel jugak tapi jangan tinggal solat! Tak berkat nanti perjalanan kau. Gittewww! *Flip telekung beli kat Bandung*


Yeayyyy!! Ada night market dekat dengan hostel.



Aku pun menapaklah ke night market, nak cari makanan dan jumpa satu-satunya gerai halal! Aku refer dr blog sorang perempuan Melayu Islam yang menetap kat Phnom Penh, so dia suggest gerai makcik ni. So, jangan was-was lagi. Ke korang nak gerai makcik ni ada sijil halal dari JAKIM MALAYSIA?? Elehhh mamak dekat Mesia tu korang yakin sangat ke bersih dan halalan toyyiba?*tunjuk video mamak tebar spender kat tempat roti canai*


Aku tapau ala-ala kue tiaw goreng lepas tu beli air tebu yang rasa limau. Sedap!


haaa kalau nak makan dekat pasar malam pun boleh, lepak santai bersila je oii.. Steadyyy!


Sempat jugak beli tshirt untuk kakak2 aku. Ehhh aku suka lah night market kat Phnom Penh ni sebab tak sesak sangat macam kat Krabi.

Makan sambil tengok tv kat hostel always feels like home! Dah lah, aku nak kemas backpack yang aku rasa semakin sendat tu. Esok pagi dah nak gerak ke Saigon/Ho Chi Minh city. Kakak aku whatsapp bagitau yang dia dah buat 1st round shopping padahal baru petang semalam sampai Vietnam!




Expenses:
Killing Field - 6USD
Souvenirs at Russian Market: Tshirt(3USD) fridge magnet+keychain(3USD)
KFC - 4USD
Tuktuk - 15USD
Night market : Food(1.75 USD)
                         Tshirt 4 helai (10 USD)


Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne