Backpacking to Hong Kong & Macau (Part 1)

*tebas lalang, mesin rumput, sapu sampah*

Assalamualaikum semuaaaaa!! Hellooooo...Dah ready untuk ke negara seterusnya bersama dengan aku? Hiks! Kali ini trip berdua, dengan siapa lagi kalau bukan loyal travel partner merangkap kakak aku iaitu Kak Jah! Tetiap tahun mesti punya lah aku ada trip dengan dia, actually dia yang selalu sibuk nak travel dengan aku. *flips shawl* *feeling2 diva*

24/03/2016 - Day 1

Aku balik kerja semalam terus kelam-kabut packing baju dan segala barang sebab 3 hari aku stay kat rumah abang. Tidur sejam je itu pun tidur-tidur ayam takut terlajak sebab nak catch JetBus pukul 3 pagi. Mula-mula plan nak tidur kat airport, tapi sebab last bus from TBS to airport pukul 11 malam maka memang tak sempat lah.
Lebih kurang pukul 2 pagi dah keluar rumah, macam biasa parking dekat TBS dan terus berlari ke kaunter tiket untuk beli tiket JetBus. Fuhh ngam-ngam sampai 15 minit sebelum bus depart. Dalam bus memang kitorang bantai tidur. Ngantok kot!

Disebabkan sampai airport agak awal dan masih banyak masa lagi kitorang terus ke boarding hall settle immigration apa semua, ayuh kita early breakfast di Mc Donalds!

Pukul 5.40 dah boarding, flight pun tak delay. Nice! Aku dapat window seat tapi ada row kosong maka pindah lah! Syok sket boleh baring walaupun hakikatnya aku tak tidur pun.  Turbulence agak teruk masa dah nak landing sebab hujan.

Huh..berkabus teruk! Ehh Cebu Pacific, teringat kenangan kat Dubai..;P

Haihhh sampai2 dah hujan ni.. 16° ok, tu baru dalam airport. Keluar ni nanti mau 13° dan aku takde jaket tebal ke apa. Bergantung harap pada sweater je lah nampaknya. Immigration semua okay je tapi harap maklum ya, takde cop pun dekat passport tu cuma akan diberi sekeping kertas kecil yang mana korang tak boleh hilangkan! Maka passport aku kekal suci murni.

Kedai jual simcard Hong Kong kepada yg berminat

Keluar dari arrival hall, aku konon nak mencari simcard sekali mahal memang terus tak jadik nak beli lah. Usha-usha kawasan airport dan terus ke kaunter tiket untuk beli Octopus Card. Function card ni sama macam Touch n Go/RapidKL card, kira memudahkan untuk turun naik train/tram/bus tak payah nak sediakan duit syiling atau beratur beli token. Kad tu berharga HKD150 yang mana isi dalam tu ada HKD100 dan HKD50 adalah deposit yang akan dipulangkan bila kau return back the card at the counter.

Kaunter untuk membeli Octopus Card

Ok dah settle beli card, sekarang kita perlu menuju ke Terminal 2 dimana terletaknya terminal bus yang akan membawa ke mainland. Kalau taknak naik bus boleh jugak naik airport train tapi mahal oii! Kita dalam siri budget backpacker ye anak-anak, maka kena pandai berjimat untuk keriangan dimasa hadapan. Gittewww! Kalau macam tak sure nak naik bus nombor berapa, boleh tanya dekat airport helper yang memang terer English, so jangan risau ok?

Memandangkan hostel aku area Yau Ma Tei (dekat2 Mong Kok), maka bus bernombor A21 adalah yang paling sesuai dan tambangnya lebih murah berbanding bus A22. Tapi sorry aku memang tak ingat berapa the exact amount sebab aku guna Octopus Card. Yelah, dah beli mahal-mahal mestilah kena fully utilize kan? Bus 2 tingkat dan yang penting ada wifi!! Yeayyyy!! Boleh update kepada orang-orang kampung. Hahaha!! Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam dan kitorang main agak-agak je turun bus based on the street number. Jauh jugaklah nak menapak from where we got down to our hostel - Micro Hotel yang memang tak nampak di mata kasar. Maklumlah iollsss bukan duduk Sheraton uollsss! Hostel kitorang terletak didalam sebuah building/flat yang macam agak creepy sikit. Tanya orang-orang dekat sikit pun diorang tak tau. Cehhh! Masa tu dah mula gerimis dan sejuk mencucuk-cucuk hingga ke tulang. Tapi kami terus gigih mencari lokasi hostel dan akhirnya ketemu jua.*ayat novel sangat!*

hostel kitorang terletak didalam bangunan ni lah..

Bilik sangatlah kecik dan memang berlaga bontot lah, katil pulak ala-ala katil single tapi kena tidur berdua nasib baik aku dengan Kak Jah kurus, boleh lah muat katil tu untuk kami berdua. T_T
Freshen up sikit dan makan bekalan roti yang dibawa dari KL, terus keluar balik sebab nak pergi beli tiket murah dekat DingDing Travel Agent. Aku tau pasal travel agent ni pun hasil menelaah blog Kaki Berangan  dan beberapa blog lagi yang memberikan info lengkap. DingDing Travel Agent ni terletak di Sino Center yang mana kitorang berjalan kaki je sebab tak sure sebenarnya the exact location, kalau naik bus nanti lagi leceh nak turun dekat mana. But its quite nice walking in Hong Kong, jenis jalan laju takde berlenggang kangkung. Mula-mula macam dah sesat nak cari Sino Center ni tapi bila dok usha keliling, rupanya betul-betul depan kitorang! Cehhh..

inilah Sino Center!

kalau tak jumpa Sino Center, ini kira landmark opposite dia lah.
Tapi itu pun kalau iklan dekat billboard tu tak bertukar  lagi. hahaha!

Naik lif dalam Sino Center tu untuk ke tingkat 14 dimana terletaknya DingDing Travel. Building ni pun sunyi dan agak creepy tapi buat rilek je lah. Haaa ini lah dia Ding Ding Travel! Office dia kecik je dan mula-mula aku ingat dah tutup tapi bila tekan loceng, ada staff dia bukak pintu. Just bagitau je lah tiket apa yang kau nak beli. Aku cuma beli entrance ticket untuk naik ke Sky Terrace+The Peak Tram yang berharga HKD60.

"Sila tekan loceng sebelum masuk."

Dah settle beli tiket, ayuhlah kita memulakan aktiviti seterusnya iaitu shopping! Gila betul 1st day terus shopping..ehh tapi memang selalu macam tu pun. Hiks! Kitorang usha H&M yang besar betul dan bestnya sebab ada wifi. Kikiki! Kakak aku sibuk shopping dan aku bersosial di alam maya lahhh. Kamonnn..aku bukan kaki shopping kot. Dari H&M beralih pulak ke Ladies Market yang terletak berdekatan je, haa kat sini aku barulah beli souvenirs sikit untuk budak2 ofis dan geng crime partner aku.

Sekarang adalah masa untuk mencari makanan HALAL memandangkan perut pun dah berbunyi. Kakak aku kemain siap ada list kedai makan halal tapi hampeh, satu pun tak jumpa. Takpe, kita chill kejap sambil naik bus dan bila nampak masjid kitorang turun dengan harapan ada kedai makan halal kat situ, tapi tak nampak pulak. Sambil usha keliling tiba-tiba ada yang menghulur flyers makanan halal, tanpa berlengah ayuh kita serang! Kedai makan dia tersorok dan kecik gila. Ya, dekat Hong Kong ni serba serbi kecik sebab space sangat limited dan sewa sangat mahal.

ini lah kedai makan nyaaa!

ada sijil HALAL ye sisthurrr!

tengok menu dulu dan masa ni rasa nak menangis bila tengok harga nya!! T_T

Chicken Beriyani yang so-so je rasanya

Dah kenyang, kitorang pun menapak balik ke hostel. Walaupun agak jauh tapi sebab tengok ramai je orang yang berjalan kaki, so chill je lah sambil usha-usha kawasan.
Sampai dekat area building dimana terletaknya hostel kitorang, sempatlah beli pisang sebagai bekalan untuk breakfast esok pagi. Sumber tenaga tu!

Freshen up sikit, walaupun tak berpeluh langsung..ayuh kita membuta! Zzzzzz...

Expenses :
Fridge magnet           - HKD50
Dinner (131/2)          - HKD65
Pisang                       - HKD20

Popular posts from this blog