Backpacking to Hong Kong & Macau (Part 2)

25/03/2016 - Day 2

Hari ni bercadang nak ke Macau tapi bangun agak lambat, maklumlah sejuk-sejuk ni syok bergulung dalam comforter walaupun katil sempit. Sisters bonding sangat! Tapi mana boleh bermalasan sangat, yelah dah lah ni short trip je. Bergilir mandi, nasib baik orang lain takde atau diorang memang tak mandi pagi? Hiks! Dah siap masing2 mandi and get dress, ayuh breakfast dulu! Pagi ni kita ada roti with few choices of spread and pisang! Pisang adalah sumber tenaga yang penting sewaktu travel ye kawan-kawan. Konon nak makan Maggi tapi electric kettle pun yillek, camne cerita tu? Agak-agak perut boleh tahan sampai ke lunch, jom kita berjalan. 

untuk refer bus schedule, nombor bus & tambang bus

Kitorang naik bus je, acah-acah macam dah terer baca bus schedule padahal pakai redah je. Ada certain bus tambangnya murah and ada yang mahal, maybe route dia banyak kot. Kitorang asal ada je destination tu naik je lah. So, we take a bus to Star Ferry by choosing the Central lane sebab ingatkan ferry untuk ke Macau terletak di Star Ferry terminal, rupa-rupanya bukan! Maka dari Star Ferry terminal tu berjalan kaki ke Canton Road (kawasan butik mewah) untuk menuju ke China Ferry Terminal. Tapi sebelum tu sempat lah menyinggah kejap dekat 1881 Heritage tapi tak masuk ke dalam pun sebab pagi lagi dan masih belum buka.

A visit to 1881 Heritage will transport you to Victorian-era Hong Kong. From the 1880s to 1996, this was the headquarters of the Hong Kong Marine Police. Several buildings and artifacts of historical interest have been preserved and restored, and the site now features a shopping mall, a heritage hotel, and an exhibition hall.

muka suci murni dipagi hari. hiks!

This is Canton Road!


deretan butik mewah di Canton Road

Selepas berjalan lebih kurang 15 minit macam tu, akan sampai lah di China Ferry Terminal ini. Bangunan dia besar ala-ala hotel pun ye jugak. Masuk ke dalam dan naik lif ke Level 2 (kalau tak silap) untuk ke kaunter tiket. 


Tetapi malang sekali nasib kitorang sebab tiket untuk harini dah habis! Tinggal VIP tiket je yang available. Ciskek sungguh! Maka kita tukar plan, beli tiket untuk ke Macau esok dan harini kita berjimba lagi dekat Hong Kong. Standard lah tu changes of plan or itinerary, nama pun traveler. Gittewww! Alaa..sebenarnya bila kau dah selalu travel ni, itinerary is just a guideline atau orang kata buat ada-ada bagi nak nampak terurus sikit perjalanan tu. Ok, settle beli tiket ferry (Note: Harga tiket pergi & balik Macau adalah berbeza) kitorang berpatah balik semula ke Star Ferry terminal untuk naik ferry ke Central Hong Kong. Sebenarnya nak ke central ada pilihan lain iaitu dengan naik MTR tapi kitorang saja nak mencuba naik ferry.

Central Hong Kong dari jauh yang berkabus

Naik Star Ferry ni pun boleh je guna Octopus Card, tak payah bersusah payah nak beratur beli tiket lagi. Disebabkan hari Jumaat dan masih pagi, maka area ni tak sesak sangat lah.



kalau agak-agak lapar, sebelum naik ferry boleh beli kebab dulu

Haa..ikut lane yang betul tau!

Rilek je kerusi dalam ferry ni



Lebih kurang 15 minit je duduk dalam ferry ni dan tadaaa...dah sampai central Hong Kong! Turun dari ferry kena naik jejantas biru ni untuk ke seberang jalan, jangan buat perangai lah lintas jalan sesuka hati.


Hong Kong Ferris wheel?


tak sempat nak naik bus ni =(

Apple Store yang sebesar-besar tidak



Sebenarnya tujuan ke central ialah untuk ke Mid-Level Escalator, makan dimsum, naik The Peak dan shopping. Ehhh!

The Central-Mid-Level Escalator 
The Central–Mid-Levels escalator and walkway system in Hong Kong is the longest outdoor covered escalator system in the world.

Bagi yang memang follow RunningMan mesti sangat familiar dengan tempat ni! Dekat sinilah yang diorang kena berlari naik atas lepas tu minum mixed juices dan teka perasa juices tu. 
Untuk ke sini boleh jalan kaki je dari Central Pier (tempat turun ferry) walaupun agak jauh dan tempat ni memang tricky sikit tapi ada banyak je signboard yang boleh membantu.

this is the juice shop!

Dah puas dok main dekat escalator ni, perut pun dah rasa lapar nak makan halal dim sum yang famous di kota Hong Kong ini. Tapi sempat pulak singgah ZARA dan secara tak sengaja tershopping baju & perfume. -_-"


Masjid Ammar
Disini lah terletaknya dim sum HALAL yang didambakan setiap rakyat marhaen yang datang ke Hong Kong! Hahaha..tapi harus diingat bahawa dimsum hanya available dari jam 11am-3pm SAHAJA.
Untuk ke sini agak tricky sikit tapi aku bagi guide siap-siap ok?
Boleh aik tram dari mana-mana station dan turun di station 47E. Memandangkan aku dari escalator tadi, so aku naik tram dari station 27E ke 47E. Tram fee HKD2.30 je dan boleh guna Octopus Card. Errr tapi aku rasa masa aku touch tu tak bunyi.;P



Turun dari tram, lintas jalan ke arah basketball court. 
dekat area pokok2 tu lah court basketball

Jalan kat celah2 basketball court, sampai ke hujung. Kena naik tangga sikit dan 7 Eleven di seberang jalan.

 Lintas jalan menuju ke 7E, terus kan jalan sampai ke hujung dan belok kiri.

Masjid Ammar/Islamic Center yang berwarna hijau ni betul-betul berada di sebelah kiri. 

Masa kitorang sampai tu ngam-ngam baru selesai solat Jumaat, so sangat packed lah dekat sini. Terus naik lif menuju ke Islamic Canteen yang terletak di tingkat 5 dan dekat situ pun penuh lagi pulak ada free food sebab hari Jumaat. Terpaksa lah berdiri menuggu meja kosong, masa dekat sini jumpa ramailah Malaysian. Tapi penantian itu agak berbaloi sebab makanan sedap. Hiks!


sebab sampai lambat, banyak dimsum dah habis




Dah kenyang makan, mari solat ye anak-anak untuk mendapatkan perjalanan yang penuh barakah. *flip telekung* 

Ladies prayer room terletak di Level 3. Luas dan bersih.

Alhamdulilah...masing-masing dah solat? Ok, ayuh teruskan perjalanan menuju ke The Peak. Naik tram dan patah balik ke station yang naik tadi sebab The Peak tram terletak dekat-dekat situ jugak(area Mid-level escalator).

The Peak Hong Kong
The Peak, the pinnacle of Hong Kong Island, offers breathtaking views of the harbour and city. This is Hong Kong's must-see. The highest point on Hong Kong Island, this has been the city’s most exclusive neighbourhood since colonial times — back then it was the cooler air that attracted the rich and famous; in the post air-conditioning era, the views of one of the world’s most spectacular cityscapes keep them coming.

Mengah jugak lah berjalan kaki nak menuju ke Peak Tram station, maklumlah lepas makan. Hahaha! Tapi takpe, ayuh teruskan melangkah demi menuju puncak gemilang cahaya! Ehhh ternyanyi lagu AF pulak...hiks!


haaa..kemain sesak! Nasib baik dah beli tiket awal, tapi still kena beratur panjang jugak.-_-"


nampak tak beza harga beli dekat DingDing Travel dengan harga dekat kaunter?

tunggu je lah tram sampai

Experience naik tram ni lebih kurang macam naik ke Bukit Bendera dekat Penang tu haaa..dalam tram sesak dengan PRC yang bising gila buat macam tram tu diorang je yang wujud. Stress aku!

Dah sampai atas, boleh naik terus ke Sky Terrace sebab tiket yang dibeli dah include atau boleh masuk Madame Tussauds kalau kau beli tiket combo masuk situ sekali. So nanti akan dapat headphone dan alat audio untuk dengar pasal sejarah The Peak ni lah. Sejuk gila dekat atas ni maka bersedialah dengan jacket/sweater ye. View memang cun, nampaklah rumah orang-orang kaya yang bernilai jutaan HKD. Mungkin Aaron Kwok duduk area ni jugak, pagi2 tunggu tram nak pergi shooting. Perghhh stylo gila!! Hahaha

Hong Kong dan kabus berpisah tiada!

Sky Terrace

Memandangkan dah sejuk tak boleh blah, nak beli Starbuks pun kemain beratur panjang maka eloklah kiranya kita turun semula ke bawah dan kembali ke central sebab nak kejar light show dekat Victoria Harbour.


A Symphony of Lights
If you thought Victoria Harbour was a dazzling cityscape on its own, hang around for A Symphony of Lights — the nightly multimedia show involving more than 40 buildings on both sides of the harbour.

Light show ni setiap hari akan bermula pada jam 8.00 malam dan ada pencerita dengan 3 bahasa mengikut hari. Boleh refer sini untuk maklumat lanjut. 
Ok, kalau dari peak tram tadi sila naik MTR di Admiralty Station ke Tsim Tsa Tsui station. Cari Exit E untuk ke Clock Tower sebab nak tengok light show ni di waterfront area Hong Kong Cultural Center. Dah sampai, pandai-pandai lah cari port best untuk tengok show ni.

Pada aku tak menarik mana pun light show ni, aku lebih prefer Dubai Water Fountain sebab lagi best! So aku macam krik-krik sikit dan tak excited. Hahaha! Mungkin jugak sebab dah penat dan lapar balik.;P 
Nak pergi ke Avenue of Stars yang ada sculpture Bruce Lee bagai tu pun dah tak larat, sudahnya kitorang balik menuju ke hostel tapi sempat singgah mekdi cari coffee dan makan left over dimsum tadi. 

What a long tiring day!! 
Good night.


Expenses :
ZARA    -      HKD238.50(visa)
Lunch     -      HKD70
Ferry      -      to Macau HKD177
               -      to HongKong HKD189 
McCafe  -      HKD32



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne