Backpacking to Chiang Mai, Thailand (Part 1)

Hellooooo!!
It's been a while since the last time I blogged about my travel journey. Actually, every time I came back from a trip, I'm so excited to share my journey but my laziness is the main problem. Hahaha! This is actually 2016 trip, maka dekat setahun jugak lah terperam. Sumpah lah kelaut betul mood nak share pasal travel nih. Hommaiiii tak best rasanya sebab nanti in the future takde kenangan.
Ok jom kita teruskan! Destinasi yang menjadi pilihan kali ini ialah ke 2 daerah di Thailand. Trip ni boleh tahan dramatik sebab aku cuma ada one way ticket (KUL-CNX) dan memang takde exact plan pun nak stay berapa lama, then bila Sue bagitau date wedding dia baru aku gelabah nak cari tiket balik.


Day 1 - Monday (02/05/2016)

To cut it short, the journey begins..Macam biasa tidur dekat airport sebab flight pepagi ayam (0655 am), sebelum boarding solat Subuh dulu ye anak-anak! Sambil-sambil tu baru aku plan itinerary, sejenis takde details lengkap pun. Ahhh kita redah je! Janji dah book hostel takde hal sangat walaupun entah dekat ceruk mana hostel tu.


Dalam flight aku dok borak dengan sorang chinese lady ni, dia cerita lah macam mana dia build confidence dan entah apa lagi dia merepek. Aku layankan aje sebab nak tidur pun tak boleh.

Safely landed at Chiang Mai International Airport! 


Ok sekarang macam mana kita nak pergi ke hostel? Ayuhhh..naik songthew yang memang banyak je dekat pintu keluar airport, just tunjuk je address hostel dekat driver. Kalau ramai/banyak duit sikit boleh naik tour van, tiket boleh beli dekat kaunter. Tapi aku kan sengkek, maka haruslah memilih naik songthew. Hahahaha! Boleh tahan jauh jugak dari airport nak ke area hostel dan aku memang confident lah yang driver ni akan drop aku betul-betul depan hostel. Cehhh..alih2 entah dekat mana dia dropkan aku, sudahnya aku berjalan kaki lah menuju ke hostel. Sesat jugak beteiii..nasib baik ada lah jugak locals yang tau kat mana @Box Hostel aku tu.



Disebabkan aku sampai awal, tak boleh nak check in dulu sebab bed belum ready. So, macam biasa tinggal backpack dekat reception dan ayuh kita merayau kawasan sekitar. Receptionist hostel pun dah tunjuk & bagi peta kat mana kawasan yang aku boleh pergi dengan jalan kaki je. Ayuhhh! 

Mula-mula sekali aku perlu cari simcard local bagi memudahkan urusan live update dekat instagram. Kihkihkih! 

Aku pun tak tau nak kategorikan ini sebagai sungai atau tali air..

Padiaaa..baca peta tengah-tengah panas??😂



Ehhh..budak buncit ni mintak duit pulak! Sorry dik, hakak sengkek..

Errr tak sengaja tu snap ade mat saleh

Panas-panas merayau ni, tekak mintak sesuatu yang menyegarkan! Kalau ke Chiang Mai, tak menikmati mango shake memang tak sah! Sedap & fresh hoiii...


Lepastu aku terus balik ke hostel sebab dah berlengas dan aku nak recharge energy aka membuta kejap. Hahaha! Aircond dalam dorm pun sejuk, memang mengundang sesi tidur petang lah. Mandi, solat pastu terus tidur dan aku bangun bila terasa lapar. Yelah, belum lunch weh! Ok google kejap mana nak dapat halal food kat area berdekatan, dan rupanya hostel aku ada sediakan basikal secara PERCUMA! Yeayyyy! Ayuh jangan berlengah lagi, mari kita mulakan kayuhan untuk mencari makanan.

Cari je area night bazaar dekat Chiang Mai ni, maka akan jumpalah Halal Street nih..banyak restoran kat sini tapi masa aku pergi tu dah pukul 4 kot, banyak kedai yang dah tutup.




lebih kurang macam nasi ayam gitu, bedal je lahhh!

Dah kenyang tu, terus lah sambung mengayuh area situ sementara nak tunggu night bazaar bukak. Traffic dekat Chiang Mai takde lah busy sangat, so ok je lah nak naik basikal. Lepas tu aku jumpa tempat lepak yang macam hipster sikit, open concept. Nice!






Memandangkan masih awal lagi dan aku pun tak tau nak lepak mana, aku pun mengambil keputusan untuk balik ke hostel dengan melalui celah-celah jalan entah mana, tau-tau sampai depan hostel dah. Hahaha! ini yang best bila naik basikal, boleh redah je..

kedai buku ni macam menarik tapi aku tak sempat masuk pulak

Sampai hostel terus mandi sebab berlengas wehhh..panas sungguh dekat Chiang Mai ni. Lepas tu aku pun bermalas-malasan dalam dorm sambil packing backpack sebab esok nak gerak ke destinasi lain. Sempat lah borak-borak dengan minah salleh from Germany yang dah 3 bulan dekat Thailand buat volunteering work. 

Malam tu aku keluar balik, saja nak usha night bazaar sambil beli souvenir..gittewww! 1st day dah shopping kau! Alaaa carikan t-shirt untuk anak-anak buah aku jek. Aku punya? Nan hadooo.. 
Aku keluar tak lama pun sebab cuak jugak kan naik basikal sorang-sorang kalau dah malam, jangan nak buat berani sangat lah ye. 

Sampai hostel terus masuk bilik dan penghuni katil semua dah ada, minah saleh ler semuanya..borak gitu-gitu sebelum aku membuta tak sedar diri.


Good night!!


Expenses:
Songthew from airport - 60bhat
7 Eleven(mineral water+coffee) - 31bhat
Green Bus ticket (return) - 382bhat
Simcard - 299bhat
Lunch - 55bhat
T-Shirt (souvenirs) - 500bhat
Hostel (1 night) - 320bhat
Mango Shake - 30bhat
Beg mak (souvenir) - 245bhat

TOTAL : 2122bhat









Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne