cinta pantai pearl 1

“Macam mana awak buat kerja ni? Semalam kan keadaan mama saya dah ok! Kenapa hari ni dia tak sedarkan diri semula?!” herdik Syed Zafril Hamzi kepada seorang doktor perempuan yang masih muda.
“Doktor ni tau buat kerja ke tak!” sambungnya lagi membuatkan doktor itu terdiam seketika.
“Encik, sabar dulu…,” belum sempat doktor itu menyambung kata-katanya Zafril sudah memotong.
“Apa sabar,sabar?? Ni berkaitan dengan nyawa mama saya!” dengus Syed Zafril Hamzi.
“Dengar dulu apa yang saya nak jelaskan ini. Memang semalam keadaan Pn Noraida sudah stabil, tapi apa yang berlaku hari ini di luar jangkaan saya. Mungkin ini semua akibat daripada kesan ubat yang diberikan kepadanya. Antibodinya tidak cukup kuat untuk menerima ubat tersebut tapi saya yakin, esok keadaan Pn Noraida akan kembali stabil. Encik tak perlu risau dengan keadaan mak encik ni,” panjang lebar penerangan yang terluncur keluar dari mulut comel Dr Alia. Dia sudah biasa berhadapan dengan keadaan begini.
“Baik, kalau esok keadaan mama saya masih macam ni, saya akan buat aduan kepada doktor pakar tentang apa yang awak dah buat dekat mama saya!” Syed Zafril Hamzi seperti mengugut Dr Alia.
“Suka hati encik lah, tapi yang penting saya dah menjalankan tugas saya sebagai doktor. Saya cadangkan encik berdoa lah banyak-banyak agar keadaan ibu encik kembali seperti biasa. Serahkan segalanya kepada Allah kerana Dia-lah yang lebih berkuasa,” ujar Dr Alia tenang.
“Doktor tak payah nak mengajar saya! Saya tau lah apa yang nak dilakukan,” balas Zafril jengkel kerana merasakan kata-kata doktor itu seperti menyindirnya.
“Ok lah encik, saya minta diri dulu. Assalamualaikum.” Dr Alia berjalan keluar dari bilik rawatan kelas satu Hospital Pantai Kuala Lumpur.
“Waalaikumsalam,” jawab Zafril dengan rasa geram.
‘Ceh,macam bagus sangat je!’ desis Zafril merujuk kepada Dr Alia.

Beberapa ketika kemudian, Zafril meninggalkan hospital tersebut untuk kembali semula ke Hotel Pearl, tempat dia bekerja. Sebelum keluar sempat dia mencium dahi mamanya dengan harapan mamanya akan pulih segera.
Ketika sampai di tempat letak kereta, dia ternampak doktor yang merawat mamanya tadi. Segera akal jahatnya datang untuk mengenakan doktor itu. Dengan pantas dia berlari ke arah keretanya dan mula mengundurkan keretanya. Syed Zafril Hamzi menuggu Dr Alia memasuki kereta dan dengan sepantas kilat dia menekan pedal minyak dan memberhentikan keretanya betul-betul di belakang kereta Dr Alia menyebabkan Dr Alia tidak dapat mengundurkan keretanya.
“Aik, kereta siapa pula dekat belakang ni? Tadi rasanya takde kereta ni,” omel Alia. Tanpa berlengah, dia keluar dari keretanya dan mengetuk cermin tingkap Toyota Vios yang menghalang Suzuki Swiftnya itu.
Tok..tok…tok…
“Encik, boleh tolong alihkan kereta tak? Kereta saya nak keluar ni,” ujar Alia dengan lembut. Dia tidak dapat melihat wajah pemandu kereta tersebut kerana cerminnya di tinted gelap.
“Hah,ada apa?” tanya Syed Zafril Hamzi sebal selepas dia menurunkan cermin tingkap keretanya. Dia mengenakan sunglasses supaya Alia tidak dapat mengecamnya.
“Kereta encik menghalang kereta saya. Boleh tak encik tolong alihkan sekejap kereta encik ni,” ulang Alia sekali lagi.
“Ala, macam takde jalan lain je!” balas Zafril selamba.
“Sebab takde jalan lain lah, saya minta encik alihkan kereta encik ni. Kalau encik nak masuk parking pun, tunggu lah lepas saya keluarkan kereta saya. Lepas tu, encik nak masuk parking, masuklah,” ujar Alia cuba berdiplomasi.
“Kalau saya tak nak?” provok Zafril.
“Encik, tolonglah… saya ada hal penting ni,” ujar Alia separuh merayu.
“Saya peduli apa dengan hal awak tu. Lagipun takde tanda pun yang dekat sini tak boleh parking,” bersahaja Zafril mengeluarkan kata-kata. Sebenarnya dia sekadar ingin melihat bagaimana rupa doktor muda itu dalam keadaan marah.
“Please encik… I’m in hurry,” rayu Alia bersungguh-sungguh sambil melihat jam tangannya beberapa kali.
“Saya…,” belum sempat Zafril menghabiskan kata-katanya, tiba-tiba telefon bimbitnya berbunyi.
“Hello baby… Taklah, I tak busy pun. Tonight? Ohh, sure baby…” Zafril bercakap dengan penuh manja, sebenarnya dia sekadar ingin melihat reaksi Alia.
‘Mesti minah ni angin gila dengan aku,’ desis Zafril nakal. Kemudian, dia menoleh ke kanannya untuk melihat Alia tetapi…
“Aik, mana pulak doktor ni pergi?” Zafril menoleh-noleh lagi. Kemudian dia terlihat seorang perempuan baru sahaja menaiki teksi yang kebetulan lalu di hadapan pintu masuk hospital.
“Boleh pulak dia blah terus.. Aku ingat dia nak marah tadi. Aiseh..,” dengus Zafril kecewa.
“You cakap dengan siapa?” tanya si pemanggil.
“Err, ok lah baby… I ada urgent ni. I’ll call you back,” segera Zafril memutuskan panggilan daripada teman wanitanya yang entah ke berapa.

Zafril memecut keretanya menghala ke Hotel Pearl kerana dia sebenarnya perlu menghadiri mesyuarat dengan wakil dari rumah anak-anak yatim Darul Syuhada. Setibanya di hadapan pintu masuk hotel, dia seperti terperasan kelibat doktor muda yang merawat emaknya dan juga yang di aniayanya sebentar tadi tetapi dia tidak dapat memastikannya kerana gadis tersebut telah memasuki lif. Tanpa menunggu lama, Zafril terus menaiki lif yang lain untuk menuju ke bilik mesyuarat di tingkat 9 hotel tersebut. Dia menolak pintu bilik tersebut, kelihatan 2 orang wanita yang tak dikenali dan bapanya, Syed Zainuddin sedang menunggunya.
“I’m sorry coz all of you have to wait for me,” ujar Zafril sambil tersenyum manis.
“Oh, it’s okay,” jawab salah seorang daripada wanita tersebut.
“Where have you been? Flirting with which girl?” tanya bapanya berbisik sebaik sahaja dia melabuhkan punggung di sebelah bapanya.
“No! I’m from hospital,” jawab Zafril tegas. Bapanya hanya membalas dengan senyuman yang sukar di mengertikan.
“So, can we start our discussion now?” tanya Zafril kepada semua.
“Sabar dulu abang, kita tengah tunggu lagi seorang wakil dari Darul Syuhada. Dia pergi toilet sekejap,” ujar bapanya.
“Laa,abang ingat semua dah sampai tadi,” balas Zafril.
“Erm, sorry… Boleh kita mulakan perbincangan ini?” terdengar suara seorang gadis. Seperti terkena kejutan elektrik apabila Zafril melihat dengan jelas perempuan yang duduk berhadapan dengannya. Beberapa kali juga dia menelan air liur apabila melihat wajah tenang itu.
‘Gulp! Apasal pulak dia ada dekat sini ni? Mati aku kalau dia cerita dekat ayah apa yang aku buat tadi,’ detik Zafril cemas.

Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne