Backpacking to Bangkok, Thailand (Part 1)

Hi all! So, here we go! My first ever backpacking trip which is not that backpacking when it goes with my sister. She is such a perfectionist! everything must be arranged well..especially accommodation!gua baru nak bajet2 duduk backpackers place yg boleh aci redah je, tengok2 akak gua dah book hotel siap. So, gua pun follow je lah sebab malas dah nak argue dengan dia

KLIA to Suvarnabhumi Airport
haaa..backpacking kekonon nya, tapi naik flight! Malaysia Airlines pulak tu..awal2 dah tersingkir nak jadi budget backpackers!demmm..tapi naik flight ni pun sebab nak menjimatkan masa, since kitorang pergi bukan nya lama mana pun. kenapa naik MAS?sebab fare dia lagi murah dari AirAsia wehh!(takde lah murah pun, RM375) yelah, kitorang pun book seminggu sebelum berangkat, mana nya nak dapat tiket murah AirAsia. Last minute planning, so pakai redah je lah mana yang boleh.

Aku cabut ngam-ngam pukul 5.30, bos aku dengan bebudak ofis dah siap cakap 'enjoy your holiday' bagai..ala korang ni tau lah rindu 2 hari aku takde kat ofis nanti..hehehe.Sampai rumah ingatkan abang ipar aku dah balik, rupa2 nya dia pegi ambil Chiween dari sekolah sebab takkan nak tinggal si kecik tu masa hantar kitorang pergi airport..So dalam pukul 7 malam gerak dari rumah (Ukay Perdana), jemput akak aku kat ofis pastu terus ke KLIA. Dekat KLIA adalah drama sikit bila si kecik tu nangis2 sambil peluk mama dia..maklumlah 5 hari tak jumpa nanti.hahaha!

Kitorang terus check in kat kaunter, pastu sempat g beli McD sebab masing2 dh kebulur..sementara nak tunggu gate bukak, apa lagi mentekedarah lah dengan gaya pelarian somalia..huuuu! Nampak Zul 2by2 kat airport..

Memandangkan naik MAS maka takde lah sesi bergambar depan flight sebab terus direct masuk dalam..

ini gambar dr dalam flight, maksudnya tu bukanlah flight yg aku naik

duo backpackers yg buat2 bersedia utk redah Bangkok

Guess what??Elyas yg pelakon Dunia Baru tu jadi steward!dah handsome sekarang sebab rambut dah pendek, takde lagi rambut kerinting afro dia tu..tapi x sempat nak ambil gambar sebab dia busy kan entertain passengers.

Ni yang best naik MAS, dapat food!!ahahaha..si gemok ni wajiblah makan walaupun time tu dah pukul 11 malam!yummeh..yummeh..

mini roti canai with chicken curry!yg tepi tu apple juice ok, bukan wine!hahaha

Lebih kurang 2jam dalam flight, so here we are..Suvarnabhumi Airport!yeahhh..

masa ni dalam shuttle dr flight nak ke arrival hall

Macam biasalah, kalau naik flight kenalah pergi kutip beg yang dari kargo..lepas dah dapat semua beg terus lah pergi imigration utk cop passport..ohh, canggih ok siap ade amek gambar!

w'pun Malaysia tu sebelah je dengan Thailand, tetapi ingat! anda tetap foreigner..

Lepas settle semuanya, turun ke basement cari teksi untuk ke hotel yang kitorang dah book dekat2 airport..kat area Latkrabang, around 15mins from the airport. Kalau korang sampai dekat airport siang, boleh je naik airport train. memandangkan aku sampai middle of night, memang tak dapek lah nak naik train.

Jangan risau, teksi dekat airport ni sangat sistematik..memang ikut meter. So, tak ada lah korang nak kena tipu or whatsoever.
Tambang teksi ke Nest Boutique Hotel 120bhat (50bhat ialah fixed charge + selebihnya ikut meter teksi)
Bilik kat hotel ni ala2 cam Tune Hotel tapi lagi best sebab ade free wifi,aircond free,tv free, hot shower free, towel free..kalau tune sume nak add on!hmphhhh..

Harga bilik ialah 500bhat (lebih kurang RM50)..worth it lah untuk a night transfer before ke Bangkok. aku tak suggest kan lah korang untuk duduk dekat hotel ni sepanjang korang dekat Thailand sebab agak jauh untuk ke Bangkok, lagipun area ni macam kampung2..tak ada apa sangat yang menarik.

Settle check-in maka masa untuk tidur!!ohh..by the way, Thailand waktu dia lambat sejam dari Malaysia..makanya Subuh dekat sini ialah pukul 4.55 pagi dan pukul 6 pagi tu memang dah cerah!kira kalau engkorang solat Subuh pukul 6 pagi tu kira dah Subuh gajah lah yang macam selalu emak engkorang panggil tu.

okay lah, sambung next entry..gua nak beralih buat report praktikal kejap!agak2 gua takde idea nak merapu untuk report tu, gua sambung entry backpacking nihh..

Popular posts from this blog