Backpacking to SIEM REAP - PHNOM PENH - HO CHI MINH (Part 4)

Hollaaaa...lama betul aku berhibernasi kan.*tunjuk muka celah-celah selimut tebal*
Errr marilah kita menyambung perjalanan yang tergendala dek kemalasan aku.. Sebelum tu bagi yang dah lupa kat mana kita berhenti, boleh lah klik link dibawah.


DAY 3 - WEDNESDAY (08/10/14)

Bangun agak lambat sebab harini takde plan nak ke mana-mana..just nak pusing-pusing town Siem Reap naik basikal sambil cari jodoh. Kehkehkeh!!

*mandi and sembahyang oii*

Semalam aku siap basuh baju lagi since aku tak bawak banyak baju pun (baca:kedekut nak beli luggage AirAsia). So pagi ni pergi jemur jap dengan harapan tak hujan, langit pun nampaknya macam cerah pagi ni. Aku lepak kejap dekat lobi sambil merangka perjalanan untuk harini. Walaupun dah ada itinerary tapi aku ni jenis suka ikut kaki melangkah je. Lepastu makcik ni nak buatkan aku breakfast sebab harga bilik memang termasuk sekali dengan breakfast cumanya semalam aku tak breakfast. Yelah, keluar pepagi ayam kannnn.Yeahhh nasi goreng! 

Settle makan aku naik bilik sebab kan dah kena check out. Beg semua letak kat lobi and aku pun pergilah keluar merayap. Misi harini nak pergi Artisans Angkor and Silk Farm tour. Kemain berpusing-pusing aku cari walaupun dah guna Waze. Masa ni memang rasa nak maki je lah, dah lah panas gila. Sebelum tu hujan renyai-renyai. Dalam hati dah menyumpah, apahal lah aku gigih sangat dengan trip ni.*nangis tepi basikal cabuk*

After few times berpusing2, finally jumpa jugak Artisans Angkor tu! Dan memang rezeki aku kot, sempat ikut trip pagi tu!yeahhhh...Ok naik minivan yang selesa gila..dah lah trip free!Dekat 2 jam kat Silk Farm tu, tengok macam mana diorg buat kain sutera. 




diorang colour benang-benang sutera ni hasil daripada natural resources


seriously teliti gila kerja diorang nihhhh!

makcik ni gentel benang kat kaki dia je, sampai dah takde bulu kaki..;P


Patutlah mahal gilossss sutera diorang ni!
Balik semula ke Artisans Angkor, aku dah kebulur. 


Ok jom cari halal restaurant.Haaa masa ni pun memang dah rasa nak give up sebab cari dalam Waze tak jumpa kedai ni.*nangis tengah panas* Dan aku pun boleh tahan bijak, cari jelah nearest place dengan kedai tu sebab nama road ada. Maka dengan yakin aku letak Police Station dan sejenis sakit hati lagi sebab balai polis kat sini tak rupa balai. Kecik pastu tersorok tapi nasib baik aku jumpa jugak! Huh!Pastu yang lagi sendu, polis nya tak reti cakap omputih! Ok rasa nak tikam diri sendiri! Tapi dia cuba jugak lah bagi direction guna bahasa isyarat. Haaa masuk kawasan kampung yang agak mencurigakan, aku memang tawakal je lah ni. Dan lepas tu.....nampak a few pakciks pakai kain pelekat! Yeahhh baru keluar daripada masjid.Aku pun dengan penuh ayu bagi salam dan tanya "Muslim Family Restaurant?"Terus dia tunjuk sebelah masjid. Perghhhh masa ni aku memang rasa nak buat sujud syukur! Tak sia-sia aku mengayuh tengah panas demi sesuap nasi*status facebook yang asyik dibahan oleh Jeffri*

Ok, kedai makan tu kosong cuma ada 3 orang lelaki yang dok usha aku pelik. Aku boleh agak diorang Malaysian "Woiii pahal nak usha2 pulak?" Itu dialog dalam hati je lah.Ahhh pedulik lah! Yang penting gua lapar sekarang ni."Kak order! Nasi satu periuk!" Ok ni propa!Lepas dah order aku pun menuggu dengan sabar. Masa aku tengah makan tetiba diorang tanya lah soalan common "Sorang je ke?"
I was kinda "Ada nampak orang lain ke sekarang ni?"
Disebabkan aku ni jenis sopan santun, jawablah "A'ah sorang je.." sambil terus suap nasi. 

Ini kira local dish lah kalau kat Cambodia, Lok Lak!! Rasa macam masak black pepper+sos tiram 


Then a few more questions and its became interesting since diorang pun jenis kaki travel tapi geng2 big shot.*pandang sinis dompet sendiri* Hahaha!Siap bagi contact number and ajak lepak kat Costa Coffee petang tu. Aku pun angguk je lah sebab tak sure lagi rajin ke tak. Ok settle lunch. Ehh siap dapat free milo ais mungkin sebab budak kedai ni kesian tengok aku minum air masak je, itu pun yang aku bawak sendiri. Nampak tak betapa menjaga kesihatan (baca:miskin) nya aku??!!*teguk milo ais dengan rakus*

*sambung mengayuh tanpa arah tuju sebab aku kan dah check out*

Hmmm pergi usha Lucky Mall kejap lah. Ok takde apa yang menarik.Pergi farmasi apa ntah, beli rokok 3 kotak as a souvenir sebab murah. Aku jumpa Maybank! Sebab terlalu teruja tak pasal-pasal aku withdraw 50USD padahal duit aku cukup je lagi sampai ke penghujung trip ni. Ok mengayuh ke Old Market pulak lah sebab kan dah cakap takde arah tuju. Shoot street photo sikit (baca:target mat saleh kacak).




Pastu tengok jam dah 4.15 petang...hmmm pergi jelah Costa Coffee lepak dengan diorang sebab aku dah tak tau nak kemana lagi. Ok, diorang sangat happening!! Borak macam dah lama kenal. Haa sebab tu lah aku suggest korang pergi buat solo trip, confirm dapat kawan baru!

From left: Jeffri, Sirag and Azman


Lepastu pergi Night Market sebab nak cari souvenir sikit. Beli fridge magnet pastu dinner kat Ababa Curry House lagi. Kali ni Jeffrri belanja! Thanksssss..Dah puas jalan kat Night Market, balik semula ke Costa Coffee sebab diorang teman aku nak ambik basikal. Sempat jugak tu kena bahan sebab diorang macam tak percaya aku lepak je mengayuh kat Siem Reap ni. Helloooo hakak ni juara berbasikal peringkat sekolah rendah okayyy!

*mengayuh balik ke hostel*

*mandi dan sambung packing*

Makcik receptionist yang baik ni pun tolong carikan orang untuk hantar aku pergi station bas. Yelah, kan takde pick up yang datang. Kau ingat makcik ni nak bagi ke aku randomly naik apa-apa pergi station bas? Memang tak lahhh!
Lebih kurang pukul 10 malam brader hostel depan datang, ayuh merempit ke station bas!
Haa jangan nak buat-buat lupa bayar duit lunch masa first day and sewa basikal 2 hari! Nanti tak berkat perjalanan kau.;P 
Ok dah jom naik bus!Bus ni cool okayyyyy..ade sleeper seat macam dalam  ketapi siap dengan bantal dan selimut lagi woiii.*tidur dalam bus*





Expenses:
Lunch - 3USD
Rokok - 4USD
Costa Coffee - 4.2USD
Fridge magnet - 1USD (3 ketul)
Lunch+sewa basikal - 9USD
Upah brader motor - 2USD


Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne