Backpacking to Chiang Mai (Final)

Haiiii...serius lahhh, lama gila aku tinggalkan blog tak update! Apa nak jadik lah, padahal bukannya busy travel pun. Tahun ni aku rasa tahun paling sendu aku travel, budget kelaut dalam dan takde promo ticket yang menarik hati. Sampaikan aku jadik stress bila orang tanya "Lepas ni travel ke mana?"

Aku rasa elok lah kiranya aku habiskan cerita trip ke Chiang Mai, walaupun takde yang baca lagi..tapi cukuplah buat kenangan aku sendiri. *tetiba cam emo*

Aku sendiri pun dah lupa mana last stop entry lepas..makanya memang kena refer Part 3 untuk menyambung kembali cerita di Chiang Mai.



Day 4 - Thursday (05/05/2016)

Good morning! Last day in Chiang Mai, flight aku balik KL petang jadi aku masih ada banyak masa dan sempat lah nak explore lagi. So, kemana kita nak pergi? Hostel takde breakfast jadinya aku siap-siap terus ke 7 Eleven untuk beli fruit juice & chocolate, cukuplah tu buat alas perut. Plan aku pagi ni nak ke Doi Suthep dan transportation yang paling sesuai ialah dengan menaiki songthew. Kebetulan memang songthew yang nak ke sana betul-betul ada depan 7E! Tak tunggu lama pun sebab memang yang dalam songthew tu pun semua nak ke destinasi yang sama. Ayuhhh!


baby ni elok je duduk diam..sikit pun tak cranky

Perjalanan nak naik ke sana memang mencabar, macam nak ke Cameron Highlands gitu..nasib baik tak muntah. Lebih kurang 1 jam jugak perjalanan, tapi memang tak boleh nak tidur kang silap2 kau tergolek keluar dari songthew.

make sure ingat no plat songthew, sebab balik pun kena naik yang sama

kalau tak ingat, memang pandai2 lah nak kena tengok setiap satu songthew yang sama je ni

Sebelum sampai dekat main entrance Doi Suthep ni, kita perlu mendaki tangga dulu ye anak-anak! Fuhhh..gigih jugak aku rupanya walaupun tak breakfast lagi. Dekat tepi tangga tu nanti ada budak-budak dengan pakaian tradisional, kalau nak ambik gambar dengan diorang kena bayar ye. Nothing is free!

banyak monyet, sila jaga barangan anda

elok sikit duduk tu!



Wat Phra That Doi Suthep is a Theravada wat in Chiang Mai Province, Thailand. The temple is often referred to as "Doi Suthep" although this is actually the name of the mountain where it's located. It is a sacred site to many Thai people.





Dekat atas ni boleh tengok view satu Chiang Mai since tempat ni kira atas gunung, dengan angin sepoi-sepoi bahasa memang layan lah nak lepak layan perasaan kejap. Tapi tak lama lah dekat atas ni sebab boleh tahan panas dan aku pun dah haus.

Green tea sedap dan murah 

Aku turun bawah tapi driver songthew belum kelihatan lagi dan orang yang sama-sama naik tadi pun belum ada, sebab driver tadi bagi 2 jam dekat sini. So aku pun pusing-pusing dekat bawah ni tengok apa yang menarik. Sempat lah tulis poskad dan terus pos sekali, just to kill the time. Gittewww!

 

Ok, jom balik semula ke old town Chiang Mai! Sampai je aku terus balik hostel, check out dan cari lunch. Nasib baik nampak kedai makan Muslim dekat tepi jalan, so kita try je lah. Nasi + ikan tuna letak cili dan bawang + teh o ais, not bad!

Iya, kita perlu menuju ke airport sekarang ni! *tahan songthew*
Sebelum naik flight jangan lupa solat dulu oiii..jangan risau, dekat airport Chiang Mai ada prayer room yang selesa!



Aku sempat lah jumpa a group of pakcik dari Malaysia masa dekat surau ni, dia tanya aku buat apa dekat Chiang Mai. Bila bagitau travel sorang, masing-masing tak percaya. Rileks ahh pakcik, Chiang Mai je kot.

Departure pun smooth je, masuk flight aku terus membuta sebab sampai KL nanti ada tugasan yang menanti.


Byeeee...



Expenses :
7 Eleven - 36 bhat
Songthew to Doi Suthep (2 way) - 100 bhat
Green tea at Doi Suthep - 30 bhat
Entrance fee at Doi Suthep - 30 bhat
Postcard - 70 bhat
Lunch - 60 bhat
Songthew to airport - 70 bhat


Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne