Backpacking to Iran (TEHRAN - Part 2)

Haiii...berzaman sungguh lah nak habiskan entry pasal trip Iran ni. Aku pun tak tau apasal dok keje bertangguh je! 
Marilah sama-sama kita baca balik Part 1 sebab aku yakin mesti ramai yang dah lupa pasal trip ni. Cehhh..feeling macam ada ramai yang hadap baca blog kau kan! -_-


Day 2 - Tuesday (15/11/2016)

Good morning Tehran!! Aku bangun awal dan roommates semua belum bangun pun, dalam kesejukan pagi di bumi Parsi aku tetap menggagahkan diri untuk amek wudhuk nak solat Subuh. Dah lah Subuh agak awal kat sini sebab dah start winter, memang kejung jugaklah walaupun ada water heater. Lepas solat aku sambung golek-golek atas katil main IG sebab nak turun breakfast macam awal sangat pulak, nak mandi lagi malas.
Dekat pukul 7 aku pun turun lah untuk breakfast, ingatkan takde siapa breakfast lagi tengok-tengok Jobstreet dah tercongok kat situ sambil dok tulis kat notebook dia, maybe tengah plan journey lah tu. Masing-masing kat sini sejenis takde exact plan nak stay berapa lama at each city. Google je lah where to go next.

Maka aku pun melepak lah dengan Job tapi masing-masing buat hal sendiri, aku tengah nak settlekan booking tiket bas untuk trip malam ni. I'm moving to next city yawww! Sesambil tu aku dengarlah Job membebel pasal those Iranian girls yang keep texting him. Haaa..padan muka! Itulahhhh sweet talker sangat, kan dah tersangkut gadis-gadis Parsi tu dengan Job. Kalau lah diorang tau yang Job kutuk pasal mekap tebal diorang tu semalam, mesti sentap teruk!😂 
Job siap nak try aku pulak tu..#feelinglahkau Masatu aku puji lah ada sorang awek dari Afghanistan ni cantik.
"She is pretty."
"Pretty? No! You are prettier. I like your big smile, no need to put make up on."
Gittewww! Sorry lah Job, I don't buy it.

Cofirmation email untuk tiket bas tak dapat lagi, jadinya aku memutuskan untuk naik atas mandi dan packing bag. Lagipun aku dah settle breakfast dan tak kuasa lah nak hadap Job bebel entah pasal apa lagi.
Settle semua, terus aku angkut beg bawak turun sebab kan aku nak check out harini walaupun bas malam. Turun bawah tengok si Jobstreet ada lagi tapi tayang muka serius sambil hadap laptop. Aku terus pegi jumpa receotionist, bagitau yang aku dah dapat confirmation email. So, nanti orang dari bus company akan hantar tiket bas ke hostel without any charge. Yeayyy!

Lebih kurang setengah jam aku tunggu, receptionist bagi tiket bas. Jadi, aku boleh lah keluar merayau sekarang. Job beriye mintak facebook & phone number aku dengan alasan suruh aku send gambar dia yang aku ambik semalam dekat Golestan Palace. Bye Job! See you in KL (dia dah sampai KL 7 kali oiii).
Masa aku nak keluar Ricky pun turun nak breakfast walaupun dia bawak sendiri breakfast dia, 2 biji pisang yang di cicah dengan honey & black coffee without sugar. Healthy sangat! Maklumlah dia ni martial art expert in kungfu, sampai ke China dia pergi berguru wehh. Body dia memang smart, not a smoker but a tattoo addict. Mana-mana negara yang dia pergi, mesti dia pergi buat tattoo. Harini pun dia nak keluar cari kedai tattoo jugak. 
Macam-macam perangai kau jumpa bila travel ni.

So, plan aku harini nak ke Niavaran Palace yang agak jauh jugak dari bandar. The best option to reach there is by taking metro. Senang dan murah! Masa dalam train macam biasalah, mesti menjadi perhatian sebab obviously aku bukan locals. Tetiba ada sorang gadis Iran ni approach aku, of course lah cakap english kan! Borak-borak rupanya dia pun nak pergi tempat yang sama, pastu dia ajak pergi sekali. Sampai dekat Tajrish station, 2 orang lagi kawan dia dah tunggu. Maka kami berempatlah naik satu teksi menuju ke Niavaran Palace. They pay for my taxi fare! Rezekiii..



Entrance fee nak masuk complex ni agak mahal, tapi alang-alang dah sampaikan. Dekat sini aku jalan sorang je lah, sebab macam krik-krik lah pulak nak follow diorang bertiga. Lagipun aku kan suka feeling2 layan perasaan sambil ambik gambar. I need my own sweet time. Gittewww!
Siap sempat layan secawan hot chocolate dikala cuaca yang agak sejuk tu. Feeling sangat uollsss..hahahha!

The Niavaran Complex is a historical complex situated in Shemiran (northern Tehran), Iran. It consists of several buildings and monuments dating back to the Qajar and Pahlavi eras. The complex traces its origin to a garden in the region of Niavaran, which was used as a summer residence by Fath-Ali Shah of the Qajar Dynasty.
A pavilion was built in the garden by the order of Naser ed Din Shah of the same dynasty, which was initially referred to as Niavaran, and was later renamed Saheb Qaranie.

Ahmad Shahi Pavilion


Niavaran mansion

Inside the mansion



Coffee shop in a wood

Hot chocolate in a chilly day

Diorang ni lah yang datang sekali dengan aku..cantik kan?

End of autumn

Around pukul 5 aku gerak balik dari palace tu, kena ambik teksi lah nak ke Tajrish metro station. Sempat beli pisang & pomegranate untuk bekalan dalam bas malam ni. Metro memang sesak gila sebab peak hour maka redhoo je lah bersesak walaupun dekat ladies coach. Sampai dekat Englahab station aku singgah beli kebab untuk dinner dan terus jalan balik menuju ke hostel.
Job pun dah check out tapi aku tak sure dia pegi which city. Ricky pun kebetulan baru balik dari buat tattoo, siap tayang kat semua orang. Hahaha cool gila! Sempat borak-borak gitu je sebab dia pun nak keluar balik pergi dinner.

Pukul 11 malam teksi sampai untuk hantar aku ke bus station. Sumpahhhh sejuk gila malam ni! Seat aku mula-mula agak belakang, tapi ada sorang pakcik ni suruh aku duduk depan. Agaknya dia tengok aku bukan local, pastu perempuan sorang-sorang pulak tu. Masa aku dah duduk tu dia siap tunjuk suruh pakai seatbelt lagi. Baik kan? Aku duduk seat single, pakcik tu kat sebelah sana. Borak lah kejap sementara masing-masing belum mengantuk, rupanya pakcik ni doktor cum lecturer kat local uni. Pastu tak lama yang kedengaran hanyalah bunyi dengkuran halus. Pftttt ayat novel sangat!

Jenama bus yang aku naik

semua tulisan arab

So, where I'm heading to???
Good night!! 


Expenses : 
Hostel - $15
Bus ticket - $17
Topup metro card - IRR5000
Entrance fee - IRR30000
Hot choc - IRR18000
Taxi to metro station - IRR10000
Fruits - IRR7500
Kebab - IRR10000
Taxi to bus station - IRR18000

Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne