Backpacking to Iran (ISFAHAN - Part 2)

Hii...ok ke nak sambung lagi pasal trip Iran ni? Hahahhaa..apalah nak jadik dengan aku, malas betul nak membebel kat sini walaupun takde siapa yang hadap blog aku pun. Dasarrr sendu!😢

Baiklah, untuk kisah permulaan di Isfahan boleh lah baca dulu Part 1 , ala-ala sesi taaruf. Gittewww!


Day 4 - Thursday (17/11/2016)

صبح بخیر, Isfahan!
Bilik kat hotel ni takde kipas ataupun aircond, so macam agak berkuap sikit walaupun winter. Tapi baguslah sebab aku jemur baju pun boleh kering! Mandi & solat Subuh lepastu terus pergi breakfast, choices tak banyak tapi okay je lah makan roti sapu jem dan hirup teh o panas. Settle breakfast terus keluar, dalam kepala konon nak pergi banyak tempat tapi kita tengok mana je lah yang aku mampu pergi.

Keluar dari hotel aku nampak signboard tulis "Jameh Mosque", ok jom pergi sini dulu lah alang-alang dekat dengan hotel.

The Jāmeh Mosque of Isfahān or Jāme' Mosque of Isfahān (Persian: مسجد جامع اصفهان‎ – Masjid-e-Jāmeh Isfahān) is the grand, congregational mosque (Jāmeh) of Isfahān city, within Isfahān Province, Iran. The mosque is the result of continual construction, reconstruction, additions and renovations on the site from around 771 to the end of the 20th century. The Grand Bazaar of Isfahan can be found towards the southwest wing of the mosque. It has been a UNESCO World Heritage Site since 2012.
This is one of the oldest mosques still standing in Iran, and it was built in the four-iwan architectural style, placing four gates face to face. An iwan is a vaulted open room. The qibla iwan on the southern side of the mosque was vaulted with muqarnas during the 13th century. Muqarnas are niche-like cells.







Entrance fee is IRR20000, architecture masjid ni cantik and ramai student  datang sini untuk melukis. Lama jugaklah aku pusing kat sini lepas tu konon  nak ke Vank Cathederal, confident ni nak naik bus so terus lah pergi ke bus stop.

Dah sampai dekat bus stop nampak kedai jual kebab pulak, layan falafel lah seround! Sambil tunggu bus tu aku tengok balik maps, macam jauh gila lah pulak. Terus rasa tak gigih nak pergi! Khaju Bridge yang asalnya dalam plan pun aku cancel sebab locals kata tak cantik sebab sungai tengah kering. Makanyaaa..terus balik hotel tapi sempat lagi menyinggah beli cream puff yang sedap & murah.
Malam agak krik-krik dekat bilik sebab nak keluar berjalan pun macam cuak jugak, so kita kemas lah apa yang patut dan tidur!


Expenses :
Entrance fee - IRR20000
Pistachio - IRR10000
Falafel - IRR3000
Cream puff - IRR1000
Groceries - IRR10000




Day 5 - Friday (18/11/2016)

Another day in Isfahan...
Hari yang paling tak produktif dan membazir. Aku sendiri tak tau kenapa aku decide nak pergi city center yang jauh, dah lah tambang teksi mahal! Plan nak cari telco company sebab aku nak topup data plan tapi langsung tak nampak bayang. Sudahnya kau beli chicken kebab dekat hypermarket lepas tu lepak makan kejap. Balik dari city center, aku mintak driver teksi hantar kat Naqsh E-Jahan square, beli fridge magnet walaupun agak mahal harganya. Haihhh..budget aku memang dah burst ni. Ayuhlahhh balik hotel, sebelum tu sempat singgah topup dekat kedai runcit dan terus suruh pakcik tu beli internet package. Settle!




view menuju ke city center

Lepas tu aku macam rasa patut beli dinner, so beli lah pizza padahal chicken kebab lunch tadi tak habis pun lagi. Padiaaa lah biol sangat kau ni..😣 Nak balik hotel, tunggu lah teksi tapi tak nampak bayang pun sebab masa tu macam dah nak maghrib..tapi nasib baik ada pakcik ni sudi nak tumpangkan sampai dekat simpang ke hostel, free! Walaupun kitorang communicate macam ayam dengan itik, nasib baik pakcik tu paham yang aku nak turun kat mana. Hahaha!

Sampai bilik dah ada roommate, ok lah boleh jugak buat kawan borak. Then aku freshen up pastu solat, terus packing sebab esok pagi nak gerak to the next destination!

Good night Isfahan!!
  

Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne