KUIH RAYA TRADISONAL

kali ini saya nak cerita pasal kuih tradisional pulak..wahh rasa tradisional nye saya ni kan, semua benda pun nak yang tradisional.kuih tradisional memang banyak tapi saya nak cerita kuih tradisional yang biasa dihidangkan ketika hari raya..idea untuk entry kali ni tercetus (ayat sangat skema macam buat karangan SPM) sewaktu saya menyelak-nyelak sebuah travel magazine ‘Kunang2’ kepunyaan bos besar di department saya..sorry bos saya ter’rasmi’ kan dulu magazine bos tu..hehe!!seriously, saya tak pernah tau pun kewujudan magazine tu sebelum ni..kalau magazine Traverama tu saya tau lah. konon2 sangat excited lah dapat baca magazine tu, maka selak lah setiap page dengan bersungguh2 sehingga lah sampai dekat page yang ada gambar2 kuih tradisional..wahh!!makin eksaited la saya..

ok, yang tadi tu baru intro..sekarang ni saya akan tunjukkan gambar2 kuih2 tradisional..dah lama kan entry saya tidak ada gambar..nahh, amek kau gambar2 yang sangat mengujakan ini

1. Kuih Ros

saya reti tau buat kuih ni..dulu2 time raya selalu tolong mak saya buat kuih ini..simple je buat kuih ni dan yang penting sekejap je masa nak menggorengnya.

2. Kuih Karas
kuih ni macam kuih cakar ayam tapi lagi rangup..yang ini mak saya tak pernah buat so saya pun tak tahu lah nak buat..hehe!!


3. Bahulu (ingat! bahulu je, bahuwa takde tau)

ohh..kenapa gambar bahulu ini hangus ye??mungkin lebih rangup rasanya..haha!!kuih ni sekarang susah nak cari yang dibuat secara tradisional , sekarang semua bakar pakai oven. tak original la kan..

4. Tempeyek/Rempeyek
saya tau ramai perempuan akan menolak untuk makan kuih ni sebab ada kacang, takut jerawat naik..saya tak suka makan yang ada ikan bilis sebab nampak pelik je kuih ada ikan bilis kan.. *alasan!!cakap je lah yang kau memang tak makan ikan bilis sejak azali lagi..

5. Tumpi

kuih ni kira adik beradik dengan tempeyek tadi, cuma yang ini guna kacang hijau..kuih ni mak saya tau buat tapi saya tak reti sebab dia kena goreng dekat tepi kuali..risiko tangan untuk terkena kuali adalah sangat tinggi, maka saya pun tak berani lah nak mencuba..kalau tangan kena kuali tak pasal2 kurang lah duit hantaran I nanti..haha!!

6. Kuih belah rotan (bukan cincin je yang ada belah rotan..huhu!!)

saya dapat nama kuih ni pun dari majalah yang saya belek tadi..saya tak pernah tau nama kuih ni apa sebelum ni, yang saya tau makan je..hehe!!kuih ni kecik2 comel je..besar sikit dari kacang kuda..ehh, dah lama tak makan kacang kuda rebus perisa kari..ok2, saya tau dah keluar tajuk

7. Kuih tiram/lidah buaya

dua2 nama kuih ni berkaitan dengan binatang kan..ehh, tapi jangan risau kuih ni sikit pun takde menggunakan bahan2 dari binatang tersebut.

8. Kuih kapit

kuih ni ada jugak yang di gulung kalau tak di lipat macam ni..ikut kerajinan tukang buat nye lah kan..


9. Kuih siput

kuih ni comel2 je..tapi awas!!kalau rasa2 gigi anda tu tak cukup kuat jangan cuba2 makan kuih ini..ada kang yang makan gigi sendiri nanti..haa, yang hijau2 itu ialah daun kari yang digunakan untuk menaik kan aromanya..

10. Kuih putu

kuih ni dibuat daripada kacang hijau..lagi mau tanya ke??tak nampak kacang hijau bersepah-sepah dekat tepi kuih tu..haishh.kuih ni memang saya tak cari lah kalau datang beraya kat rumah orang sebab jarang2 rumah yang ada kuih ni..lagipun kuih ni manis, saya tak berapa minat..orang2 tua suka makan kuih ni sebab ini kuih orang dulu2..*pandai2 kau je kan nak wat fakta macam tu…

11. Agar-agar kering

Rasa kuih ni macam agar-agar yang biasa tu cuma dia di keringkan di bawah cahaya matahari..bukan keringkan guna hair dryer tau!!kuih ni sangat colourful..

cukup-cukup lah tu kan..saya stop disini dulu ya.

selamat mencuba resepi kuih2 tadi!!sehingga berjumpa lagi..*ayat cedok dari rancangan masak2 dekat tv, padahal satu resepi pun kau tak bagi.cehhh……..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne