BARGAINING..


sambil-sambil saya melipat kain baju saya dapat idea nak buat entry ni..*kau saja nak tunjuk rajin yang kau tengah melipat baju pada hari minggu kan..poyo betul!
disebabkan weekend ni saya jadi budak baik yang duduk sahaja dirumah, maka tangan pun mulalah gatal untuk ber‘blog’ dan berkongsi pendapatan..eh,bukan pendapatan tapi pendapat.


bargain atau tawar-menawar..bukan tawar dalam masakan ya tapi tawar-menawar ketika ingin membeli barang..saya adalah salah seorang yang rajin bargain kepada tuan punya kedai ketika saya ingin membeli sesuatu..rasanya dalam ahli keluarga saya rata-rata adalah ‘bargainer’ yang mantap..*ye2, saya tau takde term ‘bargainer’ dalam kamus Longman untuk menunjukkan kepada orang yang bargain..


ok, drop the subject. saya tetap akan menggunakan term ‘bargainer’ itu..haha!!berbalik kepada cerita asal, kami adik beradik kalau nak beli something akan bargain dengan bersungguh2 for the price even sometimes we asked for unreasonable price..but who knows, maybe its our luck..we got the price that we’re bargain of.usually my mom will bargain just for a bit low price, my sister will bargain for the lower price and I will bargain for the lowest price until the shop owner said, ‘Aiyaa..itu macam baik saya bagi free saja maa..’ So, can you imagine how lowest the price that I asked??haha..


Saya memang kalau beli apa-apa pun tetap nak bargain, kalau tak dapat banyak, sikit pun jadiklah janji saya dapat price lain dari yang tertulis atas barang tersebut. Tapi kalau dekat hypermarket atau supermarket takde lah saya buat macam tu jugak sebab dekat situ kan harga memang dah fixed.
Just name it apa yang saya tak pernah bargain..Laptop?Handphone?Kamera?Handphone charger?Baju ready made?Tudung?Langsir?Cadar?Pinggan mangkuk?Mesin basuh?*4 barang last tu adalah untuk mak saya ye, sila take note.


Saya akan puas hati bila adanya sesi bargaining sebab time tu lah kita boleh tengok kesungguhan diorang nak jual ke tak barang tu dekat kita. Dan selalunya sesi bargain itu akan berjaya walaupun sikit je dia potong harganya.Kalau pun diorang tak bagi bargain, saya akan mintak free gift..*betul2 muka tak malu punya budak kan..hehe!but who cares..kita jugak yang dapat untungnya.


Itu yang saya pelik bila ada sesetengah orang yang langsung tak bargain kalau nak beli something. ok, 1st mungkin dia memang kaya dan tak perlu nak bargain2 ni..yang tu memang tak boleh nak cakap apalah kan. 2nd sebab dia malu nak bargain..hello!!apa masalah nye?mulut kau terus bisu ke lepas bargain tu?takde pun kan..so??just bargain for the items..especially kalau beli laptop, I confirm cina kat kedai tu akan cakap boleh bagi beg laptop je free.wehh..silalah jangan terpedaya sebab laptop tu datang memang siap dengan beg,mouse,headphone,cooling pad and pendrive.kalau korang tak mintak, memang untunglah apek tu..sebab tu lah ringan2 kan mulut tu untuk mintak semuanya.kalau boleh mintak je printer sekali, ala printer yang cikai2 baru berapa..takdenye apek tu nak rugi.


saya juga cukup digemari oleh kawan-kawan saya untuk menjadi ‘bargainer’ kalau mereka nak beli new gajet like handphone,mp3 and pendrive..*bajet cam bagus je, tapi memang betul pun kan korang selalu heret aku kalau nak beli apa2.
sebab saya akan bargain kaw2 punya sampai uncle kat kedai tu tension and kawan2 saya pun malu nak ngaku ada kawan yang tak malu macam saya ni.lepas tu saya siap cakap kedai sebelah lagi murah,dapat banyak free gift and so on..at the end uncle tu bagilah jugak apa yang saya bargain.see..sapa yang untung??


so, apa masalah nye lagi sekarang ni??bargain je lah..biarlah kalau tuan punya kedai tu nak cakap kita kedekut ke apa sebab mintak harga rendah.janji kita puas hati dapat barang yang kita nak tu dengan harga yang lagi murah..




panjang pulak saya membebel hari ini kan..

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne