Backpacking to Jogjakarta, Indonesia (Part 3)

Ayuhhh dong nyambung!

Part 2

Ting! Ting! Ting!

Aku dengan kakak aku yang masih bergolek-golek atas katil terdengar bunyi orang ketuk tutup periuk ke apa ntah dengan bersungguh-sungguh, ohhh itu tandanya breakfast is ready! Kemainkan siap kejut suruh bangun breakfast lagi. Memandangkan harini kena check out untuk ke Surabaya, maka haruslah bag semua dah siap kemas. Backpack besar kitorang tumpang letak dekat Pawon Cokelat since nanti nak balik sini semula.

Kalau semalam breakfast maggi goreng, harini breakfast mee goreng pulak. Layan je lahhh..janji perut kenyang. Lepas tu pulangkan kunci bilik dekat receptionist, pagi ni Mbak Gathi takde.

Disebabkan dah check out, takkan nak mereput takde buat apa-apa kan? Jommm kita explore Kota Jogja!

Naik bus dari Halte Maliboro 1 ke Kraton (Jalur 1A) tak jauh mana pun, lebih kurang dalam 15 minit macam tu. Kalau nak jalan kaki di sepanjang Jalan Malioboro tu boleh je sebenarnya, tapi sebab panas maka kitorang malas. Hahaha!

Memandangkan hari ni kiranya free and easy, takde nak kejar apa-apa..just to kill the time.

First destination, masuk ke Muzium Vredeburg. Entrance fee sangat lah murah IDR2000 which is only 60 cents!

budak-budak pengakap tengah berebut nak naik basikal yang boleh disewa dekat sini

dalam muzium..ramai remaja yang berminat dengan sejarah nampaknya. Bagusnya!

background story mengenai Universitas Gadjah Mada, antara universiti yang famous di Indonesia.

Dah penat menjelajah muzium dan menghirup kesejukan aircond, kita ke Kraton pulak! And, once again...entrance fee dapat harga local! hihihihi rezeki =)

Kraton or Keraton is the Javanese word for a royal palace. Its name is derived from ka-ratu-an which means the residence of ratu. Ratu is the traditional honorific title to refer the "ruler" (king or queen). In Java, the palace of a prince is called puro or dalem. The general word to designate a palace is istana, as in Indonesian and Malay.
Yogyakarta Palace is not only home to the king and his family, but also becomes the flame guard of Javanese culture. In this place you can learn from seeing directly on how culture still preserved in the the pace development of the world.

kakak aku buat sesi bercakap dengan ayam jantan

Kami meneruskan perjalanan ke next destination, Taman Sari Water Castle.
Nak sampai ke sini bukan main berpusing-pusing aku mencari jalan masuk. Lalu celah-celah rumah orang lah, end up tak jumpa pun mana entrance nya tau-tau dah sampai depan kolam ni.

Sultan akan baling bunga dari menara tu kepada gadis-gadis (baca:gundik) yang bermandi-manda dalam kolam tu. Sesiapa yang berjaya dapat bunga tu, get ready lah untuk melayan Sultan.

Taman Sari also known as Taman Sari Water Castle is a site of a former royal garden of the Sultanate of Yogyakarta. It is located about 2 km south within the grounds of the Kraton, Yogyakarta, Indonesia. Built in mid 18th century, the Taman Sari had multiple functions, such as a resting area, a workshop, a meditation area, a defense area, and a hiding place.
Taman Sari consisted of four distinct areas: a large artificial lake with islands and pavilions located in the west, a bathing complex in the centre, a complex of pavilions and pools in the south, and a smaller lake in the east. Today only the central bathing complex is well preserved, while the other areas have been largely occupied by the Kampung Taman settlement.

tak boleh berenang pun dalam tu, maka jangan cuba-cuba berniat nak terjun okay!

Kelassss..Mark Zuckerberg pun dah sampai sini!!

Kemudian kita ke Taman Sari - Underground Mosque

Underground Mosque is the place for Sultan and his family to do their religious duty. This two story building is designed to have a good acoustic side. So, when the imam led the prayer, his voice would be clearly hear from all over the length and breadth of the building. Now, it still can being felt. The people speech who are far away from us will feel like they are on our side.

Laluan di Masjid Bawah Tanah.
Masuk sini aku rasa semacam...bukan terasa ada hantu ke apa, tapi macam syahdu tiba-tiba.

pic credit : Google

Perut pun dah lapar, ayuhlah kita beransur pulang. Lagipun nanti kan kitorang nak kejar keretapi lagi. Kang kalau lama sangat melepak kat sini, ada yang kena tinggal keretapi. Naya je!

Kitorang decide naik beca je since malas nak tunggu bus. Cisss! Bapak yang bawak beca ni sibuk lah nak bawak ke semua tempat, maybe dia akan dapat komisen. Singgah dekat kedai jual bakpia je..Lepas tu sibuk dia nak menyinggah lagi, kakak aku dah hangin! Sebelum tu dah cakap elok-elok yang kitorang memang takde masa nak singgah-singgah ni, dah lah dengan laparnya lagi!

"Bapak, saya mau terus ke Malioboro Mall! Kalau bapak lagi nyiggah, saya turun di sini!"
"Iyaa..iyaa baik buk."

Lepas tu terus bapak tu tak borak lagi dengan kitorang! Hahaha pedulik lahhh..

Sampai Malioboro Mall, terus cari restoran yang agak menarik. Maklumlah..travel dengan kakak aku ni kalau nak makan kena pergi kedai yang betul-betul bersih! Jangan harap dia nak makan kat angkringan (warung2 tepi jalan).

Dari Malioboro Mall kitorang jalan kaki je balik ke Pawon Coklat untuk ambil bag. Sempat lah lepak sekejap menghilangkan penat sebelum kitorang bergerak ke stesen keretapi.

Masa nak masuk ke platform pun pekerja kat situ mintak IC, bila aku keluarkan passport dia macam pelik. Lepas dia belek2 passport aku...

"Ohh mbak dari Malaysia ya? Saya fikir lokal. Maaf ya mbak." *hakak redhooo je lah -_-*

Siap ada plug lagi dekat tepi seat dalam keretapi!

Perjalanan dari Jogja ke Surabaya mengambil masa lebih kurang 4 jam dengan menaiki keretapi (Agro Wilis), boleh order makanan dan staff keretapi akan hantar. Aku tak sure ada kafe ke tak dalam keretapi ni sebab aku duduk statik je dekat seat aku. Hahaha! Padahal membuta sepanjang jalan, maklumlah journey menginjak ke malam. Takde view pun yang boleh di usha.

Sampai stesen Surabaya Gubeng dekat pukul 9 malam, nak tak nak memang kena naik teksi untuk sampai ke hotel.

TIPS: Make sure naik teksi Blue Bird kalau tak nak kena 'ketuk' kaw-kaw! Atau pun naik teksi yang guna meter okay!

Taksi hantar sampai betul-betul depan pintu G Suites Hotel siap ada bellboy bukak kan pintu taksi, terus tetiba feeling2 kaya padahal masing-masing dah miskin. Hahaha! Masa check in pun tetiba nak speaking English with British accent. Motip! Padahal harga bilik kitorang tu RM100 je..poyo kan! Kahkahkah

Bilik comfortable & bersih, tapi tak sound proof!

Masuk bilik terus nak mandi sebab dah berlengas, alih-alih boleh dengar bunyi-bunyian dari bilik sebelah. Mula-mula slow, pastu makin lama makin kuat! Nak tau bunyi apa?? Bunyi orang tengah make love!! Bangang gila lahhh... Kakak aku stress, terus dia call front desk! Jangan main-main, kakak aku ni kalau bab complain memang dia paling power! Hahaha..
So, kitorang dapatlah tukar ke bilik lain yang aman tenteram sikit. Dah lepas mandi, aku pergi melepak dekat lounge sebab ada live band suara sedap hoiiii! Maka dengan pakai selipar hotel, buat muka paling kaya lepak lounge order watermelon juice! Kehkehkeh

Cukuplah layan 3,4 lagu yang live band perform aku naik atas masuk bilik. Mengantuk hoii! Esok kita explore lah apa yang ada dekat Surabaya. Zzzzzz