Backpacking to Kerala, India (Part 3)

Haiii...masih ingat dengan cerita South India aku? Hahaha..berbulan jugak tertunggak, untuk memberi laluan kepada entry trip Jogjakarta.

Maka, ayuh lah kita ke India!*pasang lagu Janam Janam sambil menari depan bilik bos*
Untuk yang nak refresh entry sebelum ni, boleh lah ke Part 2

Kochi - Day 3 (02/10/2015)

Aku bangun kemain awal lagi sebab takut kena tinggal bas, mandi dan siap-siap. Aku cari wife owner sebab nak bayar sewa bilik. Lepastu terus keluar pergi jalan besar tahan auto rickshaw. Tak kuasa nak memikul backpack 12kg jalan pepagi camni.

Babuji!!*tahan dengan penuh bergaya*
Bus station how much?
25 rupees mam.
Chalo bete!*campak backpack ke dalam auto rickshaw*

Dah sampai bus station dan nampak KURTC bus yang berwarna oren sudah siap sedia. Aku bagi driver rickshaw tu INR30. Alahaii extra 30sen je jangan berkira sangat pepagi camni.
Terus naik bus dan bus dari Fort Kochi ke Alleppey akan bertolak pukul 8.15 pagi. Phewww...nasib baik aku awal, kalau pukul 8 baru aku terkedek-kedek nak keluar memang byebye lah jawabnya. Harga tiket bus ialah INR124.

Bus aircond so ok je lah, lama jugak nak sampai Alleppey dekat 2 jam. Macam biasa aku sorang je foreigner.

Sampai bus station Alleppey aku macam blur tak tau nak pergi mana since aku takde book hostel/homestay. Sebab cadangnya nak terus walk in houseboat dan semalam aku dah usha-usha kat booking.com ada good deal.

Since aku tak tau nak pergi mana, aku bagitau driver rickshaw yang aku nak pergi Ramada Hotel sebab menurut booking.com houseboat yang murah tu dekat dengan Ramada Hotel. So, aku pun memang gamble je lah. Cisss rupanya tempat houseboat tu belah belakang dan aku kena pusing balik jalan kaki. Dah lah tengah panas, dengan backpack yang berat pulak tu! Bila dah sampai kat area houseboat base atau selalunya di panggil Finishing Point tu aku mula lah mencari Riverland Houseboat, tanya gak orang kat situ tapi semua tak jumpa houseboat tu. Ahhh sudah... aku dah lah takde internet nak email ke apa. Lepas tu ada lah sorang ni bagi pinjam handphone dia try bukak booking.com sebab dia nak tengok deal yang aku bagitau tu.
Sah!! Memang ada tapi houseboat nya yillekkk! Nasib baik aku belum book lagi, so selamatlah duit aku. So dia offer untuk stay dekat homestay dia, pastu sorang lagi babuji ni offer homestay gak.
Aku macam, mana-mana pun boleh lah sebab plan b aku pun memang kalau tak dapat houseboat pergi cari homestay. Aku pun ikut lah babuji tu since dia offer INR400 per night.

Jauh okay homestay babuji ni, aku pun lepak je naik motor dengan dia. Ini kalau mak aku tau aku main selamba je naik motor dengan entah sape-sape memang wajar kena bebel bertubi-tubi.;P Babuji siap belanja fresh fruit juice tepi jalan lagi! Ini kalau cherry berry memang naya tapi...ALHAMDULILLAH aku sihat sejahtera je. Hehehe! Sekali sampai homestay dia, ala-ala haunted mansion oii!! Aku redhoo je lah, dia bagi master bedroom dan aku sensorang je kat rumah tu. Bapak ahh lagi scary! Aku bayar deposit INR1000 untuk homestay ni. Kemainkan nak deposit bagai, takut aku jual rumah dia ke apa ni.

Memandangkan aku tak dapat houseboat yang overnight, aku pun tanya lah kot dia ada daytrip houseboat. Yelah weii, sebab utama aku pergi Kochi ni kan memang nak naik houseboat! Walaumacammanasekalipun aku kena jugak naik!! Ok babuji tu bagi INR1500 utk daytrip dan aku sorang je dalam boat tu. Ahh layan je lah daripada takde kan walaupun agak mahal sebenarnya. Kalau nak naik houseboat esok, memang tak dapat lah sebab weekend normally fully booked dan harga akan jadik double.

Uncle tu siap pesan, pergi mandi dan basuh baju dulu sebelum keluar. Punya lah concern..dia kata pukul 2 macam tu dia datang ambik. Ohh dekat homestay ni ada mesin basuh, free of charge je kalau nak guna! Dah siap basuh terus sidai, panas terik confirm petang ni kering. Aku siap pesan dekat minachi receptionist yang tak tau cakap English tu, mintak tolong angkatkan baju aku kalau dah kering.

Tak lama lepas tu babuji datang penuh bergaya dengan motor dia, tanya aku dah siap ke belum. Siap belikan aku mineral water sejuk! Bagus bagus... Dia terus hantar aku dekat tepi sungai yang ada banyak boat-boat kecik.

Solo traveler yang feeling sensorang! hahaha
Babuji kat belakang tu perati jek..>_<

Dan inilah hasilnyaaaaa...

Lama dah tak nampak langit biru macam ni. Masa aku pergi India ni, Malaysia tengah jerebu teruk.

Rajin basuh baju..posing jap!

Aku memang layan perasaan sensorang lepas tu babuji boat ni siap berhenti kat tepi sawah suruh aku amek gambar. Nasib baik dia tak suruh aku guling-gling dalam petak sawah! Hahaha.. Sempatlah borak-borak dengan sorang mamat ni yang tetiba muncul, dia kerja kat Samsung branch Kochi. Excited chuoolss mamat ni borak dengan aku! Mungkin dia feeling2 jumpa retisss..kahkahkah!

Kemain kau skill ambik gambar babuji boat ni..kahkahkah!

Lepas dah habis trip houseboat tu, aku pun balik lah ke homestay. Ada budak suruhan uncle tu datang jemput. Memula dia macam nak hantar aku halfway je sebab dia tanya aku ada duit tak, maybe nak suruh naik auto lah tu. Aku cakap aku takde duit je. Hehhh! Cubaan nak tipu aku lettewwww..padahal uncle memang dah pesan yang orang dia akan hantar sampai homestay. Aku tak tau kenapa masa ni aku macam berani gila, kalau dia buat apa-apa kat aku memang naya! Astaghfirullah...

Malam nya aku macam malas nak makan, so bantai lah tengok cerita Tamil yang takde subtitle. Wifi dekat sini pun macam krik-krik since dia pakai broadband je. Tengok-tengok babuji siap belikan makanan lagi. Alololo baik betul..sebelum tu dia dah pesan kalau nak masak apa-apa guna je dapur tu. Masalahnya aku malas! Hahaha..

So perut dah kenyang, mari kita tidur!

EXPENSES:

Immanuel Homestay (2 nights)          INR850
Rickshaw to Fort Kochi bus station    INR30
KURTC bus (Kochi - Alleppey)         INR124
Rickshaw from Alleppey bus station  INR40
Deposit homestay @ Alleppey           INR1000
Houseboat                                           INR1500

1. Gambo haunted mansion tu takde ke..nk usha jgk

1. alaaa..takde ambik gambar pulak. Sebab masa tu macam, kalau ambik gambar ni kot-kot nanti ada yg keluar entiti aneh. hahaha!