situasi sama, masa berbeza

sekarang:
"cepat!!cepat!!kemas semua barang yang bersepah atas meja!clean desk policy!kejap lagi CE nak round, check semua department."
maka kami semua pun seperti lipas tempang la mengemas semua dokumen2 yang ada atas meja dan kemudian menyumbatkan segala macam benda ke dalam almari selepas mendengar jeritan halilintar oleh 'pengawas' Finance..*ok2 agak melampau jeritan halilintar tu, saya tipu je.
begitulah keadaan Finance dept di IRDA bila ada sumber mengatakan yang CE nak round pada hari tersebut. department lain saya tak tahu macam mana keadaan mereka bila CE nak round, mungkin tak sekelam-kabut seperti di Finance sebab dekat sinilah semua orang akan hantar payment, makanya kertas pun akan berlambak2 lah dan silap2 boleh tertimbus dengan kertas kami semua ni..*hiperbola terlampau kan kenyataan tertimbus dengan kertas tu..haha!!

dulu:
"weiii korang!!cepat sorokkan majalah, komik, novel semua!sapa-sapa yang pakai cincin ke gelang tu pun tanggalkan kalau tak nak kena rampas!Pengetua/guru besar dengan cikgu disiplin nak buat spot check!semua duduk tempat masing2, buat2 baca buku!"
selalu je kan ketua kelas jerit macam tu sambil termengah2 masa zaman sekolah..maka semua pun akan pergi mencari port2 tersembunyi seperti dibawah tangga, celah2 pokok bunga, bawah meja cikgu pun layan..manakala untuk aksesori kecik2, port terbaik ialah didalam stokin/kasut, dalam songkok untuk yang lelaki dan dalam anak tudung bagi yang perempuan..haa, korang jangan nak buat2 tak tau pulak..i tau korang masa zaman2 sekolah pun sama je macam i kan.opsss...kantoi.ishhh..mana ada, i zaman sekolah dulu budak 'baik' lah..hehehe!!


sekarang:
"bawak cek2 ni untuk COO, duduk mengadap COO sekali. tunggu dia habis sign semua cek."
untuk orang yang tak biasa bawak cek untuk COO and masuk jumpa COO mesti rasa cuak..yelah, tak pernah2 kan.tapi untuk budak2 'nakal' dekat Finance ni, diorang dah tak kisah.yelah, jumpa COO kan macam jumpa Penolong Kanan HEM, walaupun misai COO takde lah melentik macam PK HEM sekolah saya..

dulu:
"*** PK HEM nak jumpa kau sekarang! Jangan banyak tanya, kau pergi je lah bilik dia. Dia dah lama tunggu tu, abislah kau."
kalau budak2 nakal dah tak takut langsung dengar ayat di atas ni, mana tak nya bilik PK HEM dah jadik tempat lepak diorang sebab selalu sangat kena panggil mengadap..
tapi kalau budak skema pakai spec tebal bingkai hitam yang kena panggil mesti menggigil kepala lutut..tengok misai PK HEM je dah gerun, inikan pulak nak mengadap di dalam biliknya yang ada rotan bermacam-macam saiz.fuhhh!!mau nya terkencing time tu jugak..



saya takde mention nama sesiapa, so nasiblah kalau masih ada yang terasa..hehe!!

Comments

  1. hmmm..pk hem dan misainya..serta senjata?>>rotan beliau..huhu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne