Backpacking to Kerala, India (Finale)

Sebelum baca last part cerita aku dekat India ni, boleh rewind dulu episod lepas Part 11 
Yelah mana tahu bakal rindu ke kan.. Hiks!!


Ernakulam - Day 12 (11/10/2015) 

Aku tak boleh tido semalam sebab takut tak terbangun, yelah taxi nak datang amek kol 3.30 pagi kot. Pukul 3.15 aku saja lah keluar bilik nak tengok si Rafael Nadal dah bangun ke belum. Aku bukak je selak pintu, terus terjongol muka dia. Hahaha! Aku syak dia pun tak tido mana kot sebab takut aku main blah je tak bayar bilik. Ngam-ngam pukul 3.30 babuji taxi sampai, dengan hujan renyai nya. 1 jam jugak lah nak sampai airport.

Nak masuk airport bukan boleh senang-senang masuk, make sure dekat tangan ada passport & boarding pass. Dekat pintu departure hall ada askar yang akan check, then only baru boleh masuk. Aku terus ke kaunter check in Oman Air sebab memang belum buat online check in. Aku drop backpack yang tak seberapa tu sebab malas nak bawak naik atas, dah alang-alang dapat free luggage kan. Lagipun aku nak direct bag tu terus ke Dubai. 

Haaa..amek kau dekat setengah jam sangkut kat kaunter check in sebab staff kat situ sibuk tanya pasal visa kat aku. Aku dah bagitau yang Malaysian tak payah visa untuk Dubai dan kat Muscat visa on arrival. Ehh diorang tak puas hati, panggil lagi 2 orang staff dia. Agaknya diorang google kot, pastu barulah diorang puas hati. Hmmm mungkin aku orang pertama yang travel ke Dubai via Muscat from India dan merupakan foreigner. Gituuuu.. Siap mintak tiket semua sampai aku balik ke Malaysia. Nasib baik lah dah print out semua flight itinerary. Lepas tu dekat immigration pun dia mintak address dekat india, terpaksa aku bongkar lagi document folder aku. Aihhh..susah betul nak keluar dari India ni. 

TIPS: Make sure print out segala itinerary (flights) & address during your trip. Immigration officer at certain countries memang akan mintak benda-benda ni to make sure how long you gonna stay at their country.

Dekat airport sini scan badan untuk perempuan siap masuk dekat satu tempat tertutup. Aku dah cuak, ini nak raba-raba ke? Adalah pegang sket, tak extreme mana pun. So settle semua, naik atas get ready for boarding! 

Tapi aku sempat lagi shopping souvenir memandangkan aku memang takde langsung beli apa-apa souvenir! Itu lah masa nampak fridge magnet dekat Fort Kochi, berlagak! Sudahnya beli dekat airport dengan harga yang mahal. Pftttt!! 

Bye India! Kerala to be specific. 
The love hate with India make me wanna come back! North India & Kashmir maybe??;P

Next country please!



Expenses: 
Room @ Ernakulam   - INR450
Taxi to airport             - INR650
Souvenir @ airport     - INR1600

Comments

  1. Assalamualaikum. Boleh share itinerary kerala, munnar dan alleppey tak? Kalau boleh dengan tips dari segi transportation and accomodation. E-mail saya: htq_90@yahoo.com.my

    Terima kasih.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne