Backpacking to Kerala, India (Part 9)

Haaa..mana yang tertinggal keretapi tu boleh catch up dekat Part 8 !! Nowwwwww

Thekaddy to Varkala - Day 9 (08/10/2015)

Good morning!

Moving to next destination, Varkala! Since aku dah tukar route, I need to catch an early bus to Kottayam! Sebab lepastu aku kena naik train pulak untuk sampai ke Varkala. Pehhh mencabar sugguh perjalanan harini. Kita tengok je lah macam mana pergi diaaa... Semalam aku dah book bilik, macam biasa mestilah guna booking.com untuk dapatkan point. Hahaha!

Check out, pulang kunci dekat Rasheed yang tengah gigih cuci jeep dia. Mula-mula dia nak hantar pergi bus station, tapi si Cheryl kata boleh naik tuktuk kat depan lorong. Cisss berkira betul si Cheryl nih. Aku pun malas nak kecoh, terus je lah jalan kaki untuk tunggu auto tepi jalan besar. Tak sampai 5 minit, ada auto lalu terus je lah aku tahan walaupun terpaksa share dengan sorang minachi ni. Aku terus bagitau nak ke bus station. Sampai bus station memang ngam-ngam bus ke Kotayyam dah ready nak gerak. Terus naik dan cari seat tepi tingkap, aku dah immune agaknya kena habuk itu yang relax je duduk tepi tingkap. Taik idung pun hitam semacam! Hahaha..

Naik bus dari Thekaddy ke Kottayam makan masa hampir 3 jam lebih jugaklah, maklumlah bas ting tong kan. Actually aku tak tahu pun nak berhenti dekat mana, konduktor bus pulak tak reti cakap omputih. Hmmm..masalah ni. Nak tanya dekat siapa? Nasib baik sebelah aku ada sorang minachi yang boleh lah cakap omputih sikit2, aku pun tanya lah dia dekat mana aku patut berhenti kalau nak ke railway station.
"Where should I stop to go to Kottayam railway station?"
"Here! Here!"
Kebetulan ngam-ngam bus berhenti dekat nearest bus stop untuk ke railway station. Yeahhh!

Ok, dah turun daripada bus sekarang kita cari arah untuk ke train station. Aku nampak signboard, 1km katanya. Konon nak jalan kaki lah, tapi aku macam rasa awkward sebab semua orang dok tengok2 aku. Yelah dengan backpack sebesar anak gajah dekat kawasan yang bukan tourist spot, mungkin agak ganjil! Tahan auto rickshaw je lah!
"How much to go to railway station?" aku tanya dekat auto rickshaw.
"20 rupees," murah weiiii! Lebih kurang seringgit jek! Chalo babuji! *campak backpack*

Ok, sebenarnya agak jauh jugak nak ke railway station tu. Hahaha! Nasib baik aku tak jalan kaki. Sampai railway station terus pergi kaunter dan beli tiket! Fuhhh..nasib baik ada tiket lagi dan sempat kejar train yang pukul 11.10 pagi. Maka aku terus berlari menuju ke platform sebab masa tu dah pukul 10.50 pagi. Tak kelakar mana lah kalau tertinggal keretapi kan! Tapi keretapi delay 30 minit, ciss buat penat je tadi aku berlari. Disebabkan keretapi delay, aku sempatlah usha kawasan stesen keretapi sebab few people yang aku kenal bagitau stesen keretapi kat India sangat kotor but surprisingly stesen dekat Kerala bersih!! Siap ada tanam bunga dekat tepi landasan dan ada tukang kutip sampah jugak. Aku sempat pergi toilet, not bad jugak. Takde bau-bauan walaupun agak creepy dan ada air okay!

haaa..nampak tu siap ada bunga dekat landasan keretapi!

Aku beli tiket 2nd Class Sleeper tapi takde aircond okay! Maka berkuap lah aku didalam gerabak keretapi itu. -_-

2.5 jam je train dari Kottayam ke Varkala, tapi aku rasa lama betul! Yelah nak tidur pun macam tak selesa, seat sebelah aku ada couple mat saleh yang sakan lah main UNO card. Aku main game dekat handphone je lah to kill the time. Sedihnya kehidupan seorang forever alone nihh..hahaha!

Hello Varkala!!
Keluar je dari train station dah ada orang approach nak suruh naik auto rickshaw, memandangkan aku pun tak tau macam mana nak ke resort yang aku book tu. Hmmm..layan je lah. Dia letak harga INR150, aku mintak kurang INR100 dia just angguk2. Sekali bila dah sampai kat resort, dia mintak jugak INR150!! Sama harga dengan tiket keretapi tadi. Pfttttt!!

TIPS: Sebelum naik auto rickshaw, confirm kan betul-betul berapa tambang yang nak kena bayar. Maklumlah dekat India kan memang banyak kaki spin, maka kena terer spin jugak untuk keselamatan poket!

Aku check-in dekat Clafouti Beach Resort sebab last minute booking kan, aku nak cari tempat yang dekat dengan guesthouse yang memang aku dah book sebelum ni dekat Varkala. Fuhhh..ini kira accommodation yang paling mahal sepanjang aku dekat India!*padahal RM50 jek*

Tapi servis dia terbaik jugak lah, siap angkatkan beg dan berpayung hantar aku ke depan pintu bilik. Feeling2 orang kaya sangat padahal sebab masa tu gerimis! Hahaha..
Resort ni betul menghadap pantai maka view pun memang terbaik dengan feel angin sepoi-sepoi bahasa dia...makin buat aku syahdu.*tetiba*
Perut aku pun dah meronta-ronta kelaparan! Lepas freshen up sikit  dan solat terus pergi ke restaurant, order nasi dengan seafood tomyam wehhhh!! Perghhhh kebulur teruk nampaknya..nasib baik tak mahal sangat!

Dah serupa air rumput, padahal mintak air mint with honey.-_-
*gambar makanan takde disebabkan faktor keulur terus terlupa nak ambik gambar*

Dah kenyang barulah boleh usha kawasan dengan senang hati sambil cuci mata. Kehkehkeh!!

Inilah dia view Varkala Beach!!

Masa ni kan baru lepas hujan, maka ombak agak kuat.

Ada banyak souvenir shop dekat kawasan North Cliff ni, aku sempat singgah beli poskad dan yang bestnya uncle dekat kedai ni tolong pos kan dengan percuma! Lama jugak aku melepak kedai uncle ni sebab sambil tulis poskad dok berborak dengan dia. Uncle ni cerita dia pernah transit dekat KL during his business trip dan sangat frust sebab tak sempat keluar dari airport untuk jalan-jalan dekat KL. Fridge magnet dekat kedai dia pun agak murah.

Disebabkan masih mendung, ingatkan tak dapatlah nak tengok sunset. Maka aku pun melepak je lah dalam bilik seperti ular sawa kekenyangan.

Tapiiiiiii...tadaaa!

Matahari petang mula menunjukkan bayangnya

Aku dok melepak dekat cafe sebelah resort ni sambil minum air tembikai semata-mata nak tengok sunset. Gigih tak?

air tembikai yg tak sedap

ehhh ada pulak yang masuk frame! Hiksss

Dah, dah..balik bilik! Dah Maghrib oiii.

Malam tu aku tak ke mana pun sebab menurut uncle kedai souvenir, kawasan ni bahaya sikit sebab diorang rajin party dan mabuk2. So, better duduk dalam bilik je diam-diam.

Expenses :
Lunch at Clafouti               - INR210
Postcards                            - INR140
Juice+mineral water           - INR100

Popular posts from this blog