Backpacking to Kerala, India (Part 7)

Hellooo..entry back to back Kerala nampaknya!! Hahaha..berkurun lama ku rahsiakan *tetiba nyanyi lagu Tomok!*
Jangan lupa baca previous entry okay!
Part 6

Munnar to Thekaddy - Day 7 (06/10/2015)

Morning Munnar!!
Aku dah bangun awal tapi macam biasa dok bergulung lagi dalam selimut sejuk-sejuk macam ni sambil scroll IG/Twitter/FB and reply email office dulu, lepas dah lapar baru reti nak bergerak!
Harini nampak matahari sikit, tapi still sejuk jugak.

Aku decide nak breakfast dekat Rapsy Restaurant, saja nak jalan jauh sikit pepagi ni sambil cuci mata tengok babuji2. Hahaha!
Lengang Rapsy! Semua orang dah breakfast awal nampaknya.
Dah siap order, aku perasan ada orang masuk kedai ni.
OMG! OMG! Si kacak mata biru semalam yang aku selisih masa balik dari breakfast tu! Terus tersekat rasa poratta yang aku makan! Dan lebih dramatiknya dia duduk belakang aku! Nebes mak nokkkk! Sempat lah aku curi-curi terdengar yang dia dari US masa dia borak dengan owner restoran.

Itu je lah, lepas tu aku pun nak balik guesthouse sebab nak naik bus pukul 10.30 pagi tapi sempat lah menyinggah beli homemade coklat sebagai bekalan dikala aku kebulur. Serius dark chocolate dia sedap! Aku ni bukan lah chocolate lover tapi homemade coklat dekat Munnar ni aku memang boleh layan.

Munnar is home to numerous homemade chocolate factories churning out huge quantities of homemade delicious chocolate in an exciting variety of flavours.

Balik bilik terus mandi dan siap2, pukul 9.30 macam tu aku dah check out sebab jauh gak lah nak kena jalan kaki pergi post office. Bayar duit bilik dekat Kapil yang tengah sibuk bercucuk tanam, terus gerak. Kekonon nak naik rickshaw sekali bro2 kat situ bagitau, post office dekat je boleh jalan kaki dan maybe tak berbaloi kot kalau aku naik rickshaw. Lagipun masa tu ada strike, so jalan busy dan ada few yang tutup. Untuk ke post office perlu melalui satu jambatan yang memang untuk pejalan kaki untuk ke seberang jalan, turun je dari jambatan jalan terus dan belok kiri di hujung simpang. Bas untuk ke Thekaddy parking betul-betul depan post office dan bus akan bertolak pada pukul 10.30 pagi.

Sebelum keluar aku sempat email owner homestay dekat Thekaddy bagitau yang aku naik bus pukul berapa dan tanya macam mana nak ke homestay from bus station. Cheryl (owner homestay) reply bagitau yang akan ada orang datang ambik aku dekat bus station. Yeayyy!

Ini view turun dari Munnar ke Thekaddy. Serius cantik gilaaaa! Rasa macam nak suruh bus ni berhenti setiap 1km sebab aku nak ambik gambar sambil feeling-feeling. Hahaha!

Journey dari Munnar ke Thekaddy lebih kurang 4 jam. Pehhh aku dah memang macam local betul, bantai je naik public bus yang takde aircond. Masa dalam bus ni aku duduk sebelah minachi yang boleh lah cakap english sikit-sikit, so borak lah apa yang boleh.

Sampai dekat bus station Thekaddy aku terus lah cari kot-kot ad orang pegang nama aku.*feeling sangat kannn!* Tapi nan hado! Macam biasa ada orang approach, sebab aku macam tak tau ke mana arah tuju. So, aku tunjuk lah address homestay aku, dia kata jauh ni dari bus station.

Dikala aku baru je nak setuju naik auto rickshaw tiba-tiba sorang uncle datang approach aku
"Are you Hamadah? Book a room at Dean Dale Cottages ?"
"Yes!! Are you from Dean Dale? Thank God I meet you!"
"Yes, my name is Rasheed. So, now lets have lunch first. I know you must be hungry, there is a Halal restaurant across the road."
Macam tau-tau je aku kebulur teruk! Bedal nasi beriani yang sangat banyak portion dan macam biasa aku tapau separuhnya.

panjang betul beras diaaaa

Cool gila rasa naik jeep pakcik Rasheed ni! Sempat dia cerita yang dia Islam tapi wife dia Kristian. Patutlah aku nampak keychain '+' bergantung dalam jeep dia.

Sampai homestay, aku pergi jumpa Cheryl (wife Rasheed) untuk ambik kunci dan dia tunjuk lah apa yang boleh buat dekat Thekaddy ni. Harini aku memang takde plan nak buat apa melainkan nak basuh baju! Perghhh aku dah takde baju kot, dekat Munnar mana nak basuh baju dengan cuaca sejuk macam tu. Memang tak kering lah baju-baju aku! Nasib baik jugaklah homestay ni ada port untuk jemur baju..weehuuuu!

best je lepak kat beranda petang-petang dengan angin kuat

Masa aku tengah dok feeling-feeling layan kerinduan dengan Nasi Lemak *motif sangat*, pakcik Rasheed datang tanya apa plan aku esok pagi. Aku pun bagitau lah maybe nak naik bot dekat Periyar Lake & trekking kot. Pastu pakcik Rasheed suggest aku join dengan 2 orang gadis dari Germany yang stay dekat bilik sebelah. Aku ok je, at least ada geng lah jugak kan.

Malamnya aku lepak dekat beranda sebab terdengar suara berborak, agaknya gadis-gadis German tu lah kot. Yess! Memang tepat. Diorang duduk depan bilik aku sebab kat situ wifi signal paling kuat. Macam biasa, diorang pun terkejut bila tau aku travel solo dekat India. Aku sengih je lah. Lepastu aku tanya lah diorang memang purposely ke travel ke Kerala. Rupa-rupanya diorang master student yang tengah buat research kat Bangladesh. Disebabkan research dah settle, terus lah diorang ke India. Travel from North India to South India. Dia bagitau North India totally different dengan South. Sebabnya orang-orang North India (New Delhi) macam sangat jakun bila jumpa traveler perempuan dari negara lain dan diorang sendiri rasa tak selamat dekat sana! Masa diorang pergi Taj Mahal, semua orang sibuk nak bergambar dengan diorang dan bila berjalan sentiasa ada yang follow. Bila sampai Kerala ni diorang rasa the other side of India, tenang, orang-orang nya baik dan rasa selamat.

"Rasheed told me that both of you will go for Nature Walk tomorrow, so is it okay if I join you guys?"
"Yeah sure! 7am okay."

Lepastu pakcik Rasheed pun datang join melepak dan berborak dengan kitorang sampai lah dekat pukul 11 sebelum aku chow masuk bilik nak membuta. Masa tengah baring-baring tu aku macam rasa nak tukar route! Sepatutnya malam esok aku akan naik train ke Kanyakumari tapi rasa macam sangat rush journey aku nanti. Maka aku decide nak stay 1 more night dekat Thekaddy, sekarang ni nak kena study what type of transportation yang aku perlu naik untuk sampai ke next destination without going to Kanyakumari.

Harap Encik Google dapat membantu!!

Now, time to sleep! I really need a good sleep after quite a long journey this morning. Lagipun esok kena bangun awal dan bersiap sedia untuk Nature Walk.

Good night! *muacksss*

Expenses :
Breakfast - INR50
Chocolate - INR250
Ticket bus (Munnar - Thekaddy) - INR95
Lunch @ Thekaddy - INR60

Popular posts from this blog