Transit in Manila, Philippines (Finale)

Assalamualaikum...

Finally!! Hari terakhir grand trip aku untuk tahun 2015. Selama 18 hari jauh dari tanah air bukan senang, tapi aku takde lah homesick ke apa cuma rindu nasi lemak je! Hiks.
Jadi sebelum khatam entry terakhir ni, boleh jenguk entry yang lepas dekat sini tauuu!

Manila - Day 18 (17/10/2016)

Last day of the journeyyyy! Aku memang bermalas-malasan je dekat Manila sebab memang takde exact plan nak ke mana. Semalam dah beli roti dengan tuna spread, so aku just breakfast itu je. Doormate aku pun semua belum bangun. Nampak tak pemalasnya sampai taknak pergi free breakfast yg hostel provide. Alaaa hostel pun provide toast jugak.. lepas dah kenyang, sambung golek2 lagi atas katil. Hahaha! Jangan contohi aku.. Ehh dah nak pukul 10! Kang pukul 12 nak check out, ayuh lah mandi dah bersiap. Kali ni aku tak repack bag balik sebab baju yang nak salin aku dah asingkan siap2. Sambil tu sempat lah borak dengan awek pinoy katil sebelah ni, dia duduk apartment sebelah je tapi sebab kunci apartment hilang dia g check in hostel. Boleh gitu?

Dah siap semua, aku check out dalam kol 11 lebih sebab nak pergi lunch. Tempat tujuan ialah A Venue market place sebab kat situ ada shawarma murah dan HALAL ye sis. Minah pinoy tukang buat shawarma tu selamba je cakap tagalog dengan aku, dia ingat aku pun pinoy agaknya. Share meja dengan sorang awek pinoy ni, dia pun ajak borak tanya aku buat apa kat Philippines ni. Bila bagitau yang aku travel, pergi Boracay semua lagi dia excited. Siap suggest suruh pergi Bohol & Palawan lagi. 

Dah settle lunch, rasa nak coffee session pulak since last day travel kan. Maka ke Coffee Bean lah kita. Memandangkan dekat Manila aku tak terasa nak beli fridge magnet, beli Goldilocks je lah as a souvenir. Lepak2 sambil tulis journal plus people watching. Cashier dia ramah je tegur tanya aku dari mana, travel ke kerja kat Manila ni.



Pukul 1 macam tu aku balik hostel, get ready nak ke airport. Teksi senang nak dapat depan Best Western hotel, so dari MNL Boutique Hostel tu jalan kaki sikit menuju ke Best Western. "Airport please!" Ala2 Devils Wear Prada tahan teksi. Ok tipu je! Nak naik teksi please tanya siap2 berapa harga okay or else suruh dia pasang meter. Uncle tu bagitau 300PHP, aku sebelum tu dah survey kat UBER rate teksi untuk ke Terminal 3 NAIA dan memang around tu so ok je lah. Jalan kat Manila ni pun sama je jammed macam kat KL, nak ke airport around 30 minutes depends on the traffic. 



Dah sampai airport apalagi feeling2 lah kejap...hahahaha! Aku dah online check in tapi kena pergi counter jugak untuk print boarding pass. Sedihh takde mesin print tu, kat airport Boracay yang tak seberapa tu pun ade mesin tu okayyy. Dah lah toilet pun takde paip, airport Boracay ada paip tauuu! Ohh by the way, tiket flight dah include terminal passenger fee (airport tax) which is 550PHP tau. Sebab nanti masa nak masuk boarding area, ada satu kaunter untuk bayar fee tu. Korang jangan baik hati sangat nak bayar lagi pulak. Haa lagi satu, staff kat situ akan randomly timbang hand luggage yang mana lebih 7kg atau ukuran oversized memang tak lepas lah. Aku dah cuak sebab backpack aku memang berat gila kiranya memang sangkutlah kalau dia timbang. Masa staff kat situ tengah kalut-kalut tahan ada sorang pinoy ni aku cepat2 que untuk masuk boarding area. Fuhhh selamat lepas! 

Mr Muddy nak balik dahhhh

Terus tunggu depan boarding gate, sempat lah menyinggah mart kat situ sbb nak habiskan syiling peso aku yang banyak tu..sanggup ok beli jajan 75PHP! 

Time for boarding!!

*back to reality*


Siap beli nasi lemak dalam flight 200PHP sebab aku tetiba rasa macam lapar nasi lagi, padahal tengah hari tadi kan aku dah bedal rice shawarma. Ntah...rindu nasi lemak kot. Hahaha!

aihhh sedapnyaa!!


Helloooo Kuala Lumpur!! 

Mada is back! 

Balik sekali dgn Abg Sepul sebab dia ada pick up guest kat KLIA. So dr klia2 ke KLIA lahhh..pehhh backpack aku serius berat nak mati. Aku nak pengsan rasa. Maka berakhirlah sudah grand trip aku untuk tahun ni..duit pun dah habis!! Masa untuk kerja dan menabung lagi!




Expenses:
Shawarma+mineral water - PHP90
Coffee Bean -                      PHP175
Taxi to airport -                   PHP300
Nasi Lemak -                      PHP200
Jajan -                                 PHP75
Goldilocks -                       PHP125

Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne