24 Hours in Dubai, UAE (Part 1)

Assalamualaikum...haa sekarang kita dah berada di negara yang baru! Tapi kot lah ada yang teringin nak baca entry transit aku di Muscat,Oman jangan segan silu klik link itu okay!! ;)


Dubai - Day 12 (11/10/2016)

OMAN AIR Flight Number WY 623 safely landed at Dubai International Airport at 19:50 local time.

Ahlan wa Sahlan, Dubai!!!!!!

Yeahhh, inilah pit stop aku seterusnya. Seperti tajuk diatas bermaksud dekat Dubai ni pun aku sekejap je. Lagipun aku tak kaya mana nak lepak Dubai lama-lama, tunggulah kot sangkut dengan Pak Arab tokey minyak ke. Hahahaha! Tapi walaupun sekejap je, dekat Dubai lah yang paling drama teruk untuk trip kali ini. 

Hectic sangat aku rasa harini..Phewww serius penat! Masa ni ada sedikit penyesalan kebanggaan yang timbul, aku tak tau macam mana aku boleh terfikir nak buat route ni sorang-sorang pulak tu. *nangis sambil peluk backpack* I still have another 1 week before going back home. 

Today was like : 
Breakfast - Kerala, India
Lunch - Muscat, Oman
Dinner - Dubai , UAE

Keluar je dari Arrival Hall, aku terus mencari tempat untuk simpan backpack aku. Yelah, esok kana nak berjalan kat Dubai takkan aku gigih nak mengangkut backpack yang berat serupa anak gajah dah ni. Belok kiri dari pintu Arrival Hall tu mesti akan jumpa tempat simpan luggage (dnata) ni, tapi kalau tak jumpa kau boleh je tanya staff yang bertugas dekat airport ni. Seriously, diorang sangat helpful dan friendly.

Fee : 
AED20 - 12 hours


Ok, settle hal nak simpan backpack sekarang kita perlu bergegas ke metro station! Sebab nak pergi menyaksikan Dubai Water Fountain yang sering digembar-gemburkan kehebatannya oleh segenap manusia yang pernah ke Dubai!

Dengan pantas aku berlari beli tiket dekat kaunter, lagipun masa tu dah pukul 9. Ini kalau lambat memang boleh terlepas train balik nanti. Dari Airport Terminal 1 (14) Station terus ke Burj Khalifah/Dubai Mall Station (25) Station. Aku just beli return tiket je sebab dah malam kan, kejadah apa aku nak beli one day pass sebab bukan boleh guna untuk esok pun!



TIPS : Beli one day pass lagi murah kalau nak dibandingkan tiket return biasa. One day pass AED22 je, boleh naik metro sampai kau bosan!

Dari line pink tu kawasan LADIES ONLY, tapi takdelah separate coach.

Jalan kaki dari Dubai Mall station tu nak sampai ke Dubai Mall ikut Metro Link Bridge sumpah jauh gila!! Aku memang dah flat ditambah lagi dengan laparnya. Memang masa tu aku rasa nak menangis dan patah balik. Aku macam dah mental breakdown sebab dah lama sangat travel sensorang, takde geng nak berborak panjang. Tapi kejap je lah, lepas tu aku pandang depan nampak mat saleh kacak...aku terus okay! Hahahaha!

Dannnnn..ternyata tak sia-sia hari yang boleh dikira Amazing Race bila nampak view ni depan mata!

Burj Khalifah

Tepat pukul 10 malam, muzik rancak kedengaran dan water fountain mula 'menari' ikut rentak lagu. Amazing!! 

Afternoon Shows  
Daily except Friday: 1:00pm & 1:30pm  
Friday: 1:30pm & 2:00pm 

Evening Shows 
Daily: 6:00pm to 11:00pm 
(Every 30 Minutes) 


Dubai Water Fountain

Ini sikit kata-kata dari website The Dubai Fouantain
Set on the 24-acre Burj Lake, The Dubai Fountain features water that jets as high as 450 ft (140 metres), which is equivalent to a 45-storey building. Designed by California-based WET, the creators of the Fountains of Bellagio in Las Vegas, The Dubai Fountain is 900 ft (275 metres) long, has five circles of varying sizes and two central arcs. 

Punya lah ramai umat depan fountain tu, aku nak menyelit pun tak mampu tapi serious best tengok air tu menari-nari. Show takde lah lama mana pun, settle je aku terus masuk balik Dubai Mall sebab nak catch metro balik ke airport. Tapi disebabkan lapar dan masa tu aku cuma nampak restoran ni je...maka terbang lah AED24 untuk sebijik burger! *aku ambik burger yang paling murah*

Five Guys Burgers and Fries *HALAL ye sis*

Tanpa berlengah aku terus ke metro station tapi sadis nya aku boleh sesat dalam Dubai Mall!! Entah berapa kali aku dok pusing-pusing tapi tak jumpa jugak exit ke arah metro station. Signboard pun aku tak nampak dalam Dubai Mall tu. Huwaaaa!! Masa tu dah dekat pukul 11, last train pukul 11.30 malam. Ok, bertenang! Minum air sambil ingat balik aku turun ikut escalator yang mana dan apa-apa kedai yang aku perasan.  Phewww! Akhirnya jumpa jugak lepas aku usha beberapa orang yang aku nampak macam tengah rush nak kejar metro. Apalagi, dengan sisa tenaga yang ada aku pun berlari lah dekat Metro Link Bridge terus menuju ke Dubai Mall Station. Ngam-ngam metro pun sampai terus membawa aku menuju ke Airport Terminal 1 Station.

Sampai airport terus ke surau, mentekedarah burger yang mahal ittewww sebelum jama' solat Maghrib & Isyak. Cuci muka dan mari kita tidurrrrr! Penat nak mampos harini. Aku sampai dah tak larat nak cari shower room yang entah dekat mana untuk mandi. Hahaha!

Good night world!



Expenses :
Metro Ticket - AED14
Burger @ Five Guys - AED24
Mineral Water - AED1.5


Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne