Transit in Manila, Philippines (Part 1)

Ini ialah kisah sambungan dari cerita DUBAI pada entry yang lepas. Iya, ini negara ke-4 untuk grand trip aku!! Gila kan??


Manila - Day 14 (13/10/2015)

Selepas 8 jam penerbangan dari Dubai ke Manila dengan menaiki flight Cebu Pacific, akhirnya selamat mendarat di Ninoy Aquino International Airport (NAIA) pada jam 1200. Kalau bukan disebabkan berbeza GMT, boleh dianggap 12jam jugak flight ni. Phewww! Boleh tahan patah pinggang flight lama ni, tapi aku lena jugak tidur walaupun pakcik pinoy belakang aku dok lah menendang seat yang aku recline. Ahhh kisah pulak aku! Aku penat tahu tak dengan kes dekat Dubai airport tu. Sumpah! That was the worst drama in my traveling history. *puiii history lah sangat, gaya macam dah lama gila travel tu..hahaha!*

Mabuhay, Manila!

Aku mestilah diantara orang yang keluar dari flight lambat sebab malas nak bersesak lagi-lagi dekat Immigration Counter.

Keluar je dari arrival hall. misi aku nak mecari simcard. I need to do live update okayyyy! *feeling2 retis sangat!* Belok kiri dari pintu arrival hall (Terminal 3), maka akan kelihatan beberapa booth yang jual simcard. Aku telah memilih untuk menggunakan telco provider Globe sebab ada Traveler Simpack dan agak murah. Macam biasa prosedur nak beli simcard ni, hulur je lah passport nanti dia settle kan semua. Fuhhhh..activate je mobile data berdesup whatsapp dan segala notification social media masuk lepas aku upload pasal drama dekat Dubai. Jangan risau guys, gua dah selamat ke check point seterusnya ni. Gittewwww!

Withdraw cash. Ya, aku perlu withdraw peso sebab aku cuma ada PHP1000 je yang aku tukar masa dekat KL. Aku memang plan nak withdraw je duit peso sebab tak gigih weh nak bawak cash banyak-banyak*walaupun bukan banyak mana pun duit aku ;P* Ahaaa..ATM ada je dekat sebelah booth simcard tadi.

Duit dah ada, elok lah kiranya aku pergi makan. Kebulur teruk!!! Last aku makan dekat surau Dubai airport yang balance ayam tu jek...Pehhh pedih perut dan sadisnya aku tak jumpa halal food dekat NAIA ni. Option yang ada cuma Mc Donald's atau Pizza Hut. Hmmm..usha Mekdi jap, nampaknya takde jual burger pork.  Tapi nak makan beef/chicken burger aku tak yakin sebab tak tau how they process the beef & poultry serta takde tanda halal, choice yang ada cuma Fish Fillet lah. Bismillahhh...

Ok, sekarang dah ada tenaga! Boleh lah nak pergi serang Cebu Pacific sales office yang terletak di Ground Floor Terminal 3 ni. Sebelum tu aku dah tweet Cebu Pacific siap bagi booking number semua, tapi takde reply. Hehhh! I need an explanation okay! Aku dah tanya kat kawan aku, akaun PayPal dia ada deduct tak untuk tiket flight. Dia kata memang dah deduct. So? Macam mana sekarang ni? Ambik nombor giliran dan tunggu staff dia panggil kat kaunter, tak lama mana pun.

"Yes, miss? How can I help you?"
"I want to as regarding my flight ticket. Bla..bla..bla.., Why I have to pay again at the counter???" aku pun membebel lah apa yang aku tak puas hati.
"Hold miss, let me check for you."
"The payment you made thru Paypal was declined. That's why you have to pay over the counter."
"But, I didn't receive any email regarding this matter. My PayPal account also have been deducted. How come your side didn't receive my payment? Cebu Pacific emailed the official receipt saying that the payment 'Confirmed' !" Aku memang dah hangin je masa nihhh! Minah pinoy tu macam dah cuak gak.
"Let me print out the details from the system."
Lepastu dia hulur kertas yang menunjukkan 1st payment yang aku buat thru PayPal 'Declined', than 2nd payment yang aku buat over the counter tu baru 'Confirmed'. Aku macam masih tak puas hati tapi sebab dia dah bagi proof gitu, nak cakap apa lagi.
"Ok, thanks." Aku terus blah, panas tahu!
Aku whatsapp lagi kawan aku, dia kata nanti dia double check akaun PayPal tapi sampai ke sudah aku tak tau status *sampai harini dia takde update okayyy!  Ingatkan dah mati tapi aku perhati jek dia kemain aktif kat FB jadi re-seller tiket AA*
Aku bukan lah hadap sangat dengan RM100+ tu, cuma aku nak tau betul ke payment declined. Itu jek! *Kalau kau terbaca post ni, dan kau terasa...bagus! Semoga hidup kau 'berkat'*

Cukuplah dengan drama tu, sekarang kita move on ke drama lain pulak. Ehhh ada drama lagi?? Hahaha!! Adalah sikit, drama ringan-ringan buat penghibur. Huhuhu! Memandangkan dah masuk hari ke-2 aku tak mandi, kesedaran tu timbul jugak akhirnya! Bhahaha! Tapi aku rasa aku takde lah bau sangat pun*konpiden* biasalah kata backpacker, standard lah tu tak mandi kannnn? Ehh ke aku je????

Dekat NAIA ni ada shower room tapi berbayar! Ahh bedal je lah...seriously I need to take my bath. Aku lupa nama tempat ni tapi terletak dekat second floor area tempat makan. Fuhh..selesa betul lepas mandi dan sila solat ye anak-anak! Prayer room ada dekat ground floor tapi mix, so pandai-pandai lah take turn.

Lama jugak aku melepak sementara nak tunggu next flight, nasib baik dah ada internet maka bolehlah aku bersosial di alam maya tapi bateri handphone pun dah nyawa-nyawa ikan, begitu juga dengan powerbank yang aku tak sempat charge. Pehhh! Kesudahannya aku people watching je lah dekat airport ni sambil tulis notes.



Lebih kurang pukul 5, aku pun pergilah tengok dekat Departure board sebab nak tau boarding gate. Tapi kenapa takde pun flight yang aku sepatutnya naik?? Ahhh jangan buat pasal. Aku receive email sebelum ni pasal reschedule time je, takde pulak email flight cancel ke apa. *terus check gmail*
Tanpa membuang masa, aku terus pergi tanya staff yang dekat kaunter AirAsia tu. Cehhh sekali salah terminal daaa! Flight domestic dekat Terminal 4 dan terminal itu jauh okay! Kena naik shuttle bus pulak. Konsep nya macam dari KLIA ke klia2! Ikat tali kasut ketat-ketat ayuh berlari ke tempat shuttle bus sebelum terlambat.

Nasib baik tak lama tunggu, shuttle bus untuk ke Terminal 4 pun sampai. Masa aku pergi ni masih percuma tapi ni baru dapat tau yang sekarang dah kena bayar. Boleh baca sini

Terminal 4 ni kecik je, lepas scan bag terus masuk boarding area. Takde aerobridge pun nak ke flight, standard keluar boarding gate terus ke landasan dan berjalan ke flight.



Sepatutnya flight aku pukul 8 malam, tapi delay sampai pukul 11 okayyy! Pehhh mereput tak tau nak buat apa. Lepastu semua passenger dapat free food -  JollyBee, aku hanya mampu tengok je lah. Sebab aku tak sure halal ke tak. Memandangkan aku dah book airport transfer (door to door) dari Southwest Tours aku pun call lah untuk inform diorang regarding the delayed flight. Sebab kang naya je kalau dah sampai tapi takde siapa yang nak pick up aku, dah lah tengah-tengah malam.

Akhirnya pukul 11.45 malam baru flight depart! Flight tak penuh pun, lebih kurang 10 orang je. Memang masing2 ambil 1 row sorang lahhh! From Manila - Kalibo only takes 1 hour, so bila tidur pun macam tak sempat nak lena dah sampai.

Bukan setakat leg room luas, kalah business class kalau gini gaya nya! hahaha..


See you guys in a bit at new destination!!xoxo



Expenses :
Sim card                  - PHP300
Lunch @ McD        - PHP250
Shower @ airport   - PHP250
Mineral water         - PHP19


Comments

Popular posts from this blog

Transit in Muscat, Oman

ROADTRIP : Miri to Brunei

WINTER TRIP : Switzerland (Part 2) - Mount Titlis & Lucerne